AI Chatbots – sådan skaber du en bedre brugeroplevelse

Tilbage


Nu hvor du har studeret denne infografiske illustration, kan du blive endnu klogere… hæng på!

Undersøgelse viser at 69% foretrækker at kommunikere med chatbots, da de mener, at chatbots er mere effektive og hurtigere at kommunikere med. Dette indikerer, hvor populære chatbots egentligt er og, hvor meget potentialet hele tiden vokser. 

Baggrunden for den voksende interesse for chatbots kommer af den enorme udvikling inden for fagområdet “machine learning”. AI chatbots har betegnelsen for den signifikante forandring i mange organisationer og virksomheder. AI chatbots gør det muligt for virksomheder at yde ekstraordinær kundeservice, uden det er nødvendigt at ansætte flere medarbejdere. 

Der er nemlig væsentlige fordele ved at bruge AI chatbots i din virksomhed. Du har blandt andet mulighed for at yde 24 timers kundeservice. Dette gør det muligt at interagere med kunden gennem hele processen på din hjemmeside. Man kan nærmest sige at det umuliggør at miste kunder. Dette vil med stor sandsynlighed øge kundetilfredsheden og tage brugeroplevelsen op på et højere niveau. 

Det er selvfølgelig ikke ligefrem pærelet at opbygge en chatbot. Der er udfordringer ved at implementere AI chatbots, hvor design og funktionalitet er altafgørende for brugerresultaterne. 

Nu da vi har opsat de forskellige muligheder og udfordringer, kan vi kigge på de forskellige typer af chatbots. Så følg godt med…. 

Typer af Chatbots

Helt basalt findes der to forskellige typer chatbots – Fixed Chatbots og AI Chatbots. 

Fixed Chatbox og AI Chatbots

Fixed Chatbots – som du måske kan gætte dig frem til, er det information som er fikseret. Resultatet af dette er, at chatbotten tibyder begrænset assistance. Denne slags chatbot er ofte brugt til at, løse “ofte stillede spørgsmål” eller, hjælpe kunder med begrænset tilgængelighed til kundeservice. Ulempen ved denne type chatbot er, at de ikke kan forstå menneskelige følelser og adfærd, hvorfor de er mindre populære. 

AI Chatbots – machine learning teknologien har gjort det muligt at gøre chatbots intelligente. Derfor kan de lære at svare mere korrekt og samtidigt opdatere deres svar på baggrund af forhenværende spørgsmål. På den måde bliver de konstant klogere baseret på interaktion og kommunikation med kunder. AI chatbots er altså designet til at udvikle, og udføre en positiv brugeroplevelse, og samtidigt blive klogere på dine kunder. 

Nu kender vi hvilke forskelle der er, så kan vi kigge videre på fordele og ulemper ved at bruge chatbots. 

Fordele ved AI Chatbots

  • 24 timers tilgængelighed

Alle ved hvor irriterende det er, at vente i kø når du ringer til kundeservice, hvor du er tvunget til at lytte til en skingrende ventetone. Ingen har lyst til at vente længe på at tale med nogen, som skal hjælpe dem videre i en proces, som tager deres vigtige tid fra dem. Dette kan AI chatbots komme i forkøbiget, så dine potentielle kunder ikke bliver tabt i venteværelset. AI chatbots er virtuelle robotter, hvorfor de altid kan være tilgængelige for dine kunder. 

  • AI chatbot er multifuntionelle

AI chatbots er designet til at håndtere flere kunder på samme tid, samtidigt med at de kan svare øjeblikkeligt på kundens spørgsmål, også uden for virksomhedens åbningstimer.

  • Reducerer omkostninger

Chatbots kan synes at være en større investering, men på længere sigt vil de uden tvivl kunne overkomme dine omkostninger og forbedre dine konverteringsrate. Det er meget simpelt, da du ikke behøver at ansætte en medarbejder ved flere telefoner, hvor du i stedet kan have én supplerende medarbejder til at svare på mere dybdegående spørgsmål, som chatbotten ikke er udviklet til at svare på. 

  • Forhøjet kundetilfredshed

Det er yderst vigtigt at din chatbot har en positiv attitude, når den kommunikerer med dine kunder. På den anden side set er AI chatbots robotter og er programmeret til at følge nogle bestemte retningslinjer, som du har skabt til den. Chatbots fremstår derfor altid i den samme tone, lige meget hvad kunden forlanger eller skriver. På den måde sker der færre misforståelser og du kan forøge kundetilfredsheden i den virksomhed. 

Nu kender du til alle fordelene ved AI chatbots, er det næsten som at give dig superkræfter, da du nu lynhurtigt kan tilfredsstille alle dine kunder på sammetid uden ekstra omkostninger. MEN der er selvfølgelig også nogle vigtige udfordringer ved at have chatbots, så her kommer de også lige med, så du er klædt ordentligt på… 

Udfordringer ved chatbots

I de seneste måneder er der sket meget inden for dataloven og privatsikkerhed. Mange er blevet mere tilbageholdende og usikre omkring færden på internettet, hvilket gør det yderst væsentligt at sikre datapolitikken omkring dine kunder. Når du brger chatbots som kunderservice, er det meget vigtigt at den er bygget korrekt, da du altid skal kunne argumentere for, hvorfor dataen er relevant at indsamle for din virksomhed. Derudover er det også vigtigt at opbygge din chatbot, så den sikkert kan lagre dataen og derved ikke giver andre uvedkommende adgang til dataen, da det kan skabe problemer senere hen. 

Vil du gerne blive endnu klogere på, hvordan du optimerer brugeroplevelsen på din hjemmeside – så udfyld kontaktformularen! Så hjælper vi dig med at skabe en bedre brugeroplevelse og opnå større kundetilfredshed.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.