Black Friday Marketing Strategier – sådan bliver din webshop klar til dagen

Tilbage


Black Friday er efterhånden ved at være meget populær i Danmark. Det er der jo også masser af gode grunde til, da der kan spares rigtig mange penge på julegaverne. Dette afspejler sig også i salgstallene, som hvert år stiger med hastige skridt. Mange ser sig snittet til at købe julegaverne denne dag, både fordi det er billigt, men også fordi det er rart at få styr på. Danskerne har i hvert fald taget succesen til sig, og har en forventning om at butikkerne også deltager i dagen. Vi må nok indse, at Black Friday er kommet for at blive, hvorfor vi vil gøre vores ypperste for, at du bliver klædt på til dagen. Det er nemlig helt essentielt at starte i god tid, få hentet e-mails og kundelister, som kan give dit salg en storm af medvind på dagen. 

Selvfølgelig ligger dine konkurrenter også på lur. De har sandsynligvis også tricks i ærmet til at lede dine kunder i deres retning. Derfor er det vigtigt at være forberedt. Her kan du få unikke markedsføringsideer, som skiller dig ud fra mængden, og skaffer dig alle de ekstra salg. 

I dette indlæg vil vi diskutere marketingsteknikker og specifikke kampagneideer, som du frit og kvit kan bruge i hele perioden. 

Lad os komme igang!

De 4 hurtige marketingsideer til Black Friday:

  1. Udvid sæsonen
  2. Opret specielle tilbud
  3. Lav guide til gaveideer
  4. Opret mulighed for ønskeliste 

Markedsføringsstrategier for Black Friday 2019

Før vi går i dybden med de mere snedige strategier, kan vi først kigge på de mere fundamentale aspekter af Black Friday eCommerce Marketing. 

[Strategi #1] Forberedelse og opbygning

Der er flere ting, som er vigtige at overveje, når du skal planlægge og forberede Black Friday for din webshop. Det er nemlig vigtigt at have alle detaljer klar, da der uden tvivl er scenarier, som prøver at arbejde imod dig:

  • Tidsrummet for salget er smalt, hvorfor det er vigtigt med en fuldendt og tilrettelagt kampagne. 
  • Alle dine konkurrenter kæmper også om julegave-indkøbernes opmærksomhed. Derfor skal du tidligst muligt smide dit præg, der kan pege kunden i retningen af dig. 

I sekundet efter du har forladt bloggen, vil du kunne planlægningen. Det kan være, at du bare skal starte med at opstille dine forventninger og mål for dit salg på Black Friday. 

Fokus på mailliste, abonnementer og følgere

Bare rolig – det betyder ikke at du skal begynde med at annoncere allerede endnu, selvom det bestemt ikke er uhørt. Det er snarere vigtigt at planlægge, i hvert fald bruge oktober og november til at forberede din mail-liste, abonnenter og følgere på sociale medier for at maksimere dine chancer på den store dag. I oktober kan du have fokus på at maksimere antallet af kunder, som du skal nå ud til på dagen. Når du får flere og flere email-adresser og abonnenter, er det væsentligt at placere dem i korrekte kundegrupper. HUSK: hundredvis af andre brands vil også kæmpe om opmærksomheden i indbakken, hvorfor det er yderst vigtigt at være relevant for kunden. Derfor er det en ide, at lave flere forskellige tilbud, som fremstår interessant for dine forskellige segmenter. 

Når den store dag kommer snigende, kan du lave små smagsprøver for dit Black Friday salg, gennem dine forskellige kanaler. Du kan med fordel implementere forskellige påmindelser på din hjemmeside, for eksempel i din footer eller oprette sneakpeaks på tilbud. Du kan også pin’ i toppen af dine sociale medier eller skabe et hashtag, hvor du inkludere en CTA, i alle dine opslag og blogindlæg. Herigennem kan du huske dine brugere på, at de kan få tilsendt specielle tilbud efter deres præferencer og interesser. Blandt andet kan man på nogle hjemmesider oprette præferencer for tilbuddene, som kunden vil blive eksponeret for. På den måde kan kunden blive skærmet for tilbud, som falder uden for deres interesser, samt forøge muligheden for kundetilfredshed. 





[Strategi #2] Øjeblikkelig handling 

Husk på, at Black Friday ikke er beregnet til at vare længe. Så selvom det ikke varer længe, er det en ide at give den moderne forbruger tid at overveje sine køb. Det er nemlig ofte sådan, at den moderne forbruger gerne vil tænke over sine køb, før den foretager en handling. Måske det ikke er tilfældet, i forhold til din målgruppe, men det ultimative mål er det samme for alle. Det ultimative mål er nemlig at sælge så meget som muligt. I stedet kan du bruge trigger-strategien fomo, knaphed og eksklusivitet, og få dine kunder til at tage en øjeblikkelig handling. 

Det vigtigt at påpege, at undersøgelser fra de tidligere år viser, at tekstindhold som “skynd dig” og “Udsalget slutter snart”, ikke har haft god virkning – til sammenligning med tekster som: 

  • Lægge op til en udfordring, såsom “Gør dig klar!” eller “Forbered dig på”. 
  • Inkluder personlighed i teksten, såsom “Gave til dig” eller “Fra os til dig”.
  • En motiverende tekst såsom, “forkæl dig selv” eller “Du kan godt!”.

Dette relaterer naturligvis til generelle e-mails, som altid kan bruges i forskellige sammenhænge. Derudover har flere undersøgelser også vist, at det kan være en fordel, at bruge en nedtælling på din webshop. 





Helt kort vil du fortælle dine kunder, at tilbuddet kun gælder for en kort periode, uden det er for åbenlyst. 

[Strategi #3] Forladt indkøbskurv 

Du burde altid forsøge at få kunder tilbage, som har forladt en fyldt indkøbskurv. Det er vigtigt at engagere dem og vække deres interesse, da det med stor sandsynlighed kan føre til et køb. Især fordi den gennemsnitlige kunde typisk leder lidt forvildet rundt efter tilbud, hvilket især er tendensen i dag. Men vi kender alle, at man pludselig kan være overvældet af forskellige priser og giver op på jagten. Derfor er det altafgørende at, følge op på kunden og, give dem en ekstra god grund til at vælge dig. En undersøgelse viste at hele 66% af alle webshops indehavere ikke følger op på kunder, der har forladt deres fyldte indkøbskurv. Dette resulterede i mange tabte fortjenester, som pærelet kunne være gået direkte igennem med en enkelt lille e-mail. 

Når det er Black Friday og kunderne shopper rundt, har de med stor sandsynlighed ikke glemt indkøbskurven. Det er mere sandsynligt, at de bare shopper rundt for at finde et bedre tilbud. Her er det ikke nødvendigt at sende en lille påmindelse, men blot sende en direkte rabatkode eller gratis fragt. Derefter kan du garanteret fejre, at kunden er tilbage i biksen. 

Fire fantastiske ‘Black Friday’ kampagneideer

Nu har vi afdækket de lidt mere generelle strategier for en kampagne, så lad os dykke længere ind. Lad os se på nogle konkrete tilgange, som du kan bruge, når du opretter en Black Friday kampagne. 

[Kampagne-ide #1] Forlæng herlighederne

Som vi tidligere har nævnt, figurerer Black Friday indenfor et smalt tidsrum, men heldigvis er der ingen regler for tidsrummet. Ingen har lavet faste regler for, hvor længe du må have udsalget, hvorfor du sagtens kan udvide tidsrummet en smule. Denne strategi har uden tvivl været brugt før. Hvis du tænker over det, er der mange butikker, som allerede sælger julepynt i september. Dog er der en fin grænse mellem at give værdi til dine kunder, og trække reklamer ned over deres hoveder. Det betyder, at du bliver nødt til at svinge tryllestaven og finde krea boksen frem. 

Denne reklame blev sendt ud en uge før dagen:



Denne reklame er transparent og beskriver tydeligt, hvad det handler om. Helt simpelt handler det om, at skabe mere salg og give kunden lidt længere tid til at tænke og overveje deres muligheder. I bund og grund sår du det første frø i kundens bevidsthed, når de skal overveje deres færden. 

Du kan også forlænge perioden yderligere, og dermed engagerer dine kunder, så de stadig kan nå det. Dette kan være en fordel, da mange brugere søger på forskellige sider, hvorefter de vil foretage en handling. Denne strategi er også brugt før, som på det nedenstående eksempel. 



Derudover kan du også bruge sætninger som:

  • Vi forlænger succesen
  • Vi giver dig en ekstra change 

[Kampagne-ide #2] Specielle tilbud på webshoppen

Black Friday udsalget er altid meget populært både på webshops og i de fysiske butikker. Derfor kan det være en mulighed at lave separate tilbud på in-store og online. På den måde kan du både imødekomme dine mobile-first brugere og samtidigt forkæle dine besøgende gæster. 

Derudover hjælper du også dine besøgende, sparer deres tid og frustrationer, så de nemt kan købe det i webshoppen. Selvfølgelig ved dine brugere det allerede, men det gør da ingenting, at minde dem på det. 

[Kampagne-ide #3] Opret ‘gaveideer’ side

Denne kampagne ide indebærer de brugere, der besøger din hjemmeside, som falder uden for din typiske målgruppe. Dette indebærer brugere, som leder efter gaver til andre, hvis præferencer falder inden for din webshop. Her kan det være et problem, at segmentet ikke kender til dine produkter men ved, at gavemodtageren handler hos dig. Derfor vil du gerne tilbyde en guide, som giver dem et bedre overblik over, hvilken gave der passer bedst. Den bedste måde at imødekomme dette er at gruppere produkterne. Produkterne kan deles op i forskellige produktkategorier: “Gave til hende”, “Gave til ham”, “Gave til mor”, “Gave til far”. De kan også inddeles endnu mere specifikt som: “Gave til den kreative” eller “Gave til den sportslige”. Ved at opdele dine produkter i forskellige kategorier, vil det sortere segmenternes præferencer og skabe bedre overblik. Derudover kan der være yderligere beskrivelser af produkterne, når der klikkes på kategorien. Dette giver gavegiveren bedre mulighed for at finde den perfekte gave, som bliver perfekt til deres ven eller familiemedlem. 

[Kampagne-ide #3] Opret ‘gaveideer’ side



Derudover kan du også implementere en “Mest populære gaver” kategori, som mange brugere har købt til deres venner eller familiemedlem. Det primære formål er selvfølgelig at foreslå supplementerende gaver til dine kunder. 

[Kampagne-ide #4] Til dig og til mig

Okay, måske ikke alle elsker at give gaver omkring jul – men hvad motiverer mere end, hvis du også fik noget ud af, at købe en gave til en anden?

Mange kigger efter de bedste udsalgspriser med mulighed for at spare penge på produkter til dem selv og ikke så meget til andre. Her kunne det være en åbenlys mulighed at give lidt igen. Dette kan for eksempel være et gavekort til webshoppen, hvor brugeren får en rabatkode til sig selv for at købe en gave. 

Derudover kan du også lave specielle gavetilbud, hvor køberen får en ekstra gave for sit køb. Det kan for eksempel være en lille ekstra gave, som brugeren får sammen med gavekortet til vennen. 

SIDSTE TOP AF FLØDEKRANSEN

Nu er du klædt på til den kommende Black Friday, og du har masser af ideer at arbejde med. Du har måske ikke mulighed for at implementere alle ideerne, men du har masser af muligheder for at eksperimentere. Derefter kan du vælge, hvilke strategier og ideer der passer bedst til dig og din målgruppe. 

Har du brug for hjælp til planlægning og forberedelse af kampagner til bl.a. Black Friday, er Lionlab altid klar til at hjælpe. Vi er eksperter på området og er klar til at hjælpe dig med alle dine marketingkampagner. Vores kreative team har udarbejdet alle slags kampagner og opnået flotte resultater. Du kan blandt andet kigge under referencer, og få mere viden omkring vores projekter. Du kan udfylde kontaktformularen, så glæder vi os til at komme i mål med dine projekter!


Velkommen ombord!

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.