Dynamisk Content – Nu kan du ændre dit indhold efter hvad folk ønsker at læse.

Tilbage
Dynamisk Content – Nu kan du ændre dit indhold efter hvad folk ønsker at læse.

Dynamisk Content – Hvad er det?

Dynamisk indhold (aka adaptivt indhold) refererer til webindhold, der ændres baseret på brugerens adfærd, præferencer og interesser. Det refererer til hjemmesider såvel som e-mail-indhold og genereres i øjeblikket en bruger anmoder om en side. Dynamisk indhold tilpasses og tilpasses ud fra de data, du har om brugeren og adgangstidspunktet, idet målet er at levere en engagerende og tilfredsstillende online oplevelse til den besøgende.

Generelt drevet af applikationer og scripts, fungerer dynamisk indhold i takt med statisk indhold. Et klassisk eksempel er HTML-indholdet på en destinationsside eller en e-mail, der ændrer sig til at vise information, der er relevant for brugeren, baseret på placering eller tidligere interaktioner med hjemmesiden. En e-mail, hvor brugerens navn hentes fra databasen og indsættes automatisk via HTML-tekst, er et andet eksempel på dynamisk indhold.

Google Optimize

Google Optimize er et online split-testværktøj fra Google, der plugger ind på din hjemmeside og giver dig mulighed for at eksperimentere med forskellige måder at levere dit indhold på. Det letter tre typer af test – A / B test, multivariate test og omdirigeringstest. Optimer bruges typisk til konverteringsrateoptimering (CRO).

Men hvad hvis man tog den endnu længere? Hvad hvis vi med dette værktøj kunne nytænke hjemmesider som vi kender det?

Hvor foregår personaliseringen så? 
Selvom Google Optimizes muligheder for at segmentere og målrette udelukkende holder sig til geografi og køn. Så har vi dog mulighed for at tilkoble søgeord, annoncegrupper og kampagner direkte fra Google ads. Google ads har nemlig et utal af segmenteringsmuligheder som dermed kan kobles direkte til Google optimize – og dermed ændre ens hjemmesides budskaber, ud fra hvad man gerne vil sige til forbrugeren.

Hvorfor er det vigtigt for netop dig?

Sælger du billig kattemad? Så kan du ændre alt content, til at forsikre kunden, at jeres kattemad er det billigste. Er jeres kattemad den højeste tænkelige kvalitet på markedet? Så kan du stadig benytte den samme destinationsside og blot ændre content så det stemmer bedst overens med forbrugerens ønsker, økonomi, brugsvaner, alder og meget mere.

Her kan du se et eksperiment vi har forsøgt med. Vi vil gerne øge salget af vores hjemmesider – men bounceraten på vores hjemmeside var utroligt høj på alle søgeord der var relateret med termet ’billig’.

Derfor har vi igennem Google Optimize haft mulighed for at ændre hele vores sprogbrug, punchlines, call-to-action og meget mere.

Vil man kunne ændre prisen på sine produkter så de tilsvarer forbrugeren?

Man hører tit om tilbud der er personaliseret, så man kan sælge noget mere. Uden nødvendigvis at nedsætte produktet for alle. 
Faktisk ville man meget nemt og simpelt kunne sætte sine produkter ned så de tilsvarer forbrugerens søgetendenser. Eksempelvis vil vi have mulighed for at sætte prisen på vores hjemmesider ned, til folk hvis primære ønske er, at få den så billig som mulig.

Hvordan fungerer det i praksis?

Du skal først gøre dig nogle overvejelser om, hvad er formålet? Er det for at sikrer, at du får mest muligt ud af dine annoncekroner? Vil du gerne blive klogere på hvad der “trigger” dine besøgende? Eller noget helt 3. eller 4.?

Når du har fundet ud af det. Så kan du så enten vælge at benytte dig af en traditionel A/B testing. Dvs. at du opsætter to forskellige sider, som hver isæt får en procentsats, der afgør hvor meget de hver især skal vises. Dette bruges traditionelt til at teste budskaber, billeder, mm. af. Du kan også teste flere af, af gangen med “Multivariate Test”.

Den som jeg personligt syntes er den mest spændende, er personaliseringen.

Med personaliseringen har du nemlig et udvalg af flere utroligt spændende faktorer. Vil du differentiere dit indhold hvis du taler direkte til en Københavner? Så brug Geografi. Vil du bruge andre billeder, hvis de har besøgt din side før? Så brug behaviour. Mulighederne er uendelige!

Jeg skal være ærlig og indrømme, at jeg ser flest muligheder i, at ændre mine destinationssider efter hvilke søgeord der bliver proaktivt søgt på, på Googles søgenetværk. Jeg glæder mig til at arbejde mere med det og gøre en kæmpe forskel for vores nuværende kunder med dette nye smarte værktøj!

Hvis du fortsat har spørgsmål til Google Optimize eller vil du høre mere om hvordan vi arbejder med digital Markedsføring. Så ring endelig og lad os tage en snak om dine muligheder!

/Kristoffer Lybecker
Stifter, SEO/SEM Specialist
“Han laver noget med internettet” – Kristoffers mor.