E-mail marketing – sådan øger du konverteringsraten gennem e-mail kampagner

Tilbage

Succesfulde eksempler på e-mail kampagner

Dette er både en forfriskning til dig, som tænker, at du allerede er professionel e-mail marketing ekspert. Og til dig som løber skrækslagen af vejen og får andre til at klare ærterne, når det handler om at sende smarte og sjove e-mails til kunderne. Det kan vi sagtens forstå, for e-mail marketing kan også godt virke lidt forvirrende og sommetider uoverskueligt. 

MEN fat mod, vi har nemlig opstillet nogle helt simple og nemme eksempler på, hvordan du kan forøge din konverteringsrate gennem e-mail marketing kampagner. 

Her vil vi starte med at fastslå, at e-mail marketing verdenen på ingen måde er et skræmmende sted. Det kræver nemlig hverken en titel som Woody eller Buzz til at klare skansen og opnå en god konverteringsrate. Du behøver blot en god ide til din kampagne, som kan fungere sammen med en veludrustet e-mail marketing platform. 

Hvorfor er det vigtigt?

Du spørger nok dig selv, hvorfor e-mail marketing overhovedet er så vigtigt? Svaret er meget simpelt! Kommunikation gennem e-mails er, og bliver en af de mest effektive måder, at nå ud til din målgruppe på. En fremragende e-mail marketing kampagnestrategi, har ikke kun betydning for din brandidentitet. Det har nemlig også væsentlig betydning for din konverteringsrate. 

På trods af væksten gennem mobile enheder og chat-apps, har e-mail stadig en central betydning i det daglige digitale liv.  Det er netop beregnet, at der blev sendt hele 281 milliarder e-mails hver dag i 2018. Desuden er der en forventet stigning på over 347 milliarder sendte e-mails pr. dag i 2022. Dette enorme forbrug af e-mails kan betegne e-mail marketing, som værende yderst vigtigt i kampen om kunderne. Hvorfor det kan betragtes, som en af de mest populære måder at engagere dine kunder. Det er netop yderst relevant at, bruge e-mail marketing til at, informere dine kunder omkring dine produkter og kampagnetilbud. 

Husk – at det er vigtigt at planlægge og teste din strategi for e-mail marketing, før du fodrer dine brugere. Dette giver først og fremmest større gevinst i sidste ende. 

Hvad er en e-mail kampagne?

En e-mail marketing kampagne bygger på en e-mail, der bliver sendt til en bestemt gruppe mennesker, med baggrund for enten formål, leads eller kunder. Denne e-mail vil have formålet at få denne specifikke gruppe til at foretage en bestemt handling. 

E-mail marketing kampagner kan derfor have en stor betydning for din konverteringsrate, hvis du opbygger en velovervejet e-mail kampagne, som vil yde stor indflydelse på din målgruppe. 

Dit første skridt

Det første skridt er bare at samle dine potentielle kunders e-mails, hvilket bør være en af dine top prioriteringer, da det kan spore dine reelle kunder.

Hvorfor e-mail marketing kan øge din konverteringsrate?

Det er et faktum, at din fremragende hjemmeside ikke kan få alle dine besøgende til at foretage en bestemt handling. Eller få de besøgende til at udfylde din kontaktformular, der gør dem til kunder. Derudover er der absolut heller ingen garanti for, at de besøgende kommer tilbage i fremtiden, efter de forlader din hjemmeside. Derfor bliver det altafgørende, at dine kanaler spiller sammen og engagerer dine tidligere besøgende, nuværende besøgende og konverterer nye kunder. Derfor er det en mulighed at implementere en kommunikationskanal, i form af e-mail kampagner, som samler trådene. Herigennem kan du holde kunderne opdaterede omkring din virksomhed, give specielle tilbud og gøre det spændende at følge dit brand. 

Call-to-action (CTA)

Gennem call-to-action marketing- og strategimetoder kan du opfordrer dine leads til at udføre en bestemt eller øjeblikkelig handling. Disse er nemme at implementere og meget gunstige for opbygningen af dine e-mail kampagner. Et godt eksempel en CTA, kan indebære en klikfunktion, som anmoder dine leads om at klikke på et bestemt link. I dette eksempel er formålet at engagere dine kunder, hvor de til gengæld kan modtage specielle rabatter.

Succesfulde e-mail kampagner

Velkommen e-mail kampagne

Vidste du, at det er nøglen til succes at engagere brugeren så meget som muligt, skabe kontakt og give tilbage. Det er nemlig ikke kun gældende i ansigt-til-ansigt møder, men også i email marketing interaktioner. 

I det sekund en bruger udfylder din kontaktformular og abonnerer på din hjemmeside, skal der automatisk komme en velkomst e-mail i deres indbakke. Denne velkomst e-mail skaber et førstehåndsindtryk, som du ønsker at give din nye kunde, på vegne af dit brand. Derfor er din automatiserede velkomst e-mail en af de mest altafgørende redskaber i din e-mail marketing pakke. Dette indtryk former netop måden, hvorpå du interagerer med dine brugere, samt hvilken tone du ønsker, der skal benyttes i forhold til den fremtidige kommunikation.  Derudover udtrykker en glædelig velkomstbesked også, hvordan du vil engagerer brugeren i dit brand, når de tilmelder sig din adresseliste. 

Her er et godt eksempel på en god, konsistent og velproduceret velkomst e-mail. Under Armour starter med teksten “Velkommen til holdet”, som afspejler sport og motion i deres brand. CTA’erne er enkelte og åbenlyse med klare bokse, som kan påvirke kundens købsbeslutninger og få dem til at klikke videre. Derudover fungerer mailen godt, fordi den både informerer kunden omkring deres mission for brandet, og samtidigt oplyser omkring forventninger til fremtidige e-mails, som vil indgå i abonnementet. 

Disse metoder er brugt til at engagere brugerne, hvor de forsøger at vække interesse hos brugerne. Derudover er der brugt en belønningsmetode gennem en rabatkupon, som skal påvirke kunden til at foretage et køb. Dette er et vigtigt element, hvor du som virksomhed skal belønne dine brugere, for at abonnerer på dine mails. Dette har betydning for din effektivitet og konverteringsrate. 

Forladt indkøbskurv e-mail kampagne

Endnu en vigtig metode for e-mail marketing kampagner indebære i tilfældet af, hvis en potentiel bruger har klikket produkter i indkøbskurven og derefter forlader hjemmesiden uden at afslutte købet. Her er det altafgørende at sende en e-mail med indbyggede CTA’er. Denne e-mail kan indeholde rabatter eller forsendelsesfordele, med formålet om at navigere brugeren tilbage til hjemmesiden og fuldføre ordren.

Derudover kan der implementeres en trigger-metode, hvor man lader kunden vide, at deres indkøb er gemt for en bestemt periode. Formålet er at påvirke “angsten for at gå glip af”, hvilket kan lede til en fuldførelse af ordren. Denne trigger-metoder indebærer forestillingen om, at kunden vil gå glip af at kunne få produktet, hvis det ikke købes øjeblikkeligt. I dette tilfælde vil den åbenlyse CTA funktion kunne føre kunden tilbage til deres ordre, uden de unødigt vil skulle udføre handlinger eller søge efter informationerne på egen hånd. I tilfælde af, at kunden ikke er villig til at købe produktet, kan du opbygge en e-mail med anbefalede produkter. 

Informationsbaserede e-mail kampagne

Informationsbaserede e-mails er beregnet til at opbygge indholdsrige sider og dele viden, tips og råd med abonnenter. På den måde kan man uddanne sine abonnenter, ikke desto mindre sprede interessant viden omkring produkterne og service. Formålet kan være at uddanne abonnenterne, i at bruge produkterne, samt oplyse hvordan de kan drage fordele af produkterne. 

Eksempler på informationsbaserede e-mails:

  • Dagens tip 
  • Sæsonens musthave 
  • Det mest populære lige nu

Denne metode fremmer fraværet af salgsbetonet indhold, og skaber en mere pålidelig kilde til information, med formålet om at informere snarere end føre til et køb. Dog kan det stadig øge konverteringen og er det første spadestik på vejen til at forvandle leads til kunder. 

Personaliseret e-mail kampagne

Personaliserede e-mails er meget populære, når man foreksempelt tilbyder kunden specifikke rabatter og tilbud på begrænset tid. Kilden til succes ligger i tilføjelsen af personlighed i dine salgsbaserede e-mails, hvilket har en stærkere fremtoning, som med sikkerhed forøger svarprocenten. Dette kan blandt andet indebære at bruge specifikke navne og titler på kommunikationsmedarbejderen som sender mailen, hvilket udtrykker en mere personaliseret og troværdig fremtoning. Dette skaber et godt og ikke mindst professionelt indtryk af virksomheden. 

Personlige anbefalinger e-mail kampagner

Denne metode indebærer at engagere og inddrage dine kunder, baseret på deres handlinger og ønsker, som kommer til udtryk i deres dataspor. Disse e-mails udløses efter der er indsamlet data omkring brugerne og deres brugeradfærd, som senere vil føre til anbefalinger, der er skræddersyet specifikt til individuelle kunders behov. Gennem disse anbefalings e-mails, baseret på brugerens egen adfærd og data, kan du påvirke kunderne til at vende tilbage til din side og måske gennemføre et køb. 

Jo mere personaliserede deres e-mails forekommer, jo højere er sandsynligheden for at de foretager et køb og derved øger din konverteringsrate, samtidigt med at dine kunder vil føle, at du egentligt interesserer dig for dem og deres personlige ønsker. 

Fødselsdags e-mail kampagner

Denne metode er en af de mest effektive måder, i forhold til at påvirke dine brugere til at foretage et køb. Denne metode har en helt unik karakter af personlighed, hvilket gør det til et fantastisk værktøj, i forhold til promovering af produkter, som kan øge salget markant. 

Her er det selvfølgelig essentielt at indsamle dine kunders fødselsdata, for at opbygge kampagnen og selve muligheden for at lave et personligt tilbud, i form af en bestemt fødselsdagsrabat eller fødselsdagstilbud. 

Eksempler på e-mails:

  • Du er speciel og derfor fejre vi dig i dag!
  • Gør din fødselsdag til din dag!
  •  Til dig på denne specielle dag

Hvis du hermed kombinerer kampagnen med uimodståelige tilbud, der konverterer, kan du forvente et højere engagement, som også øger din konverteringsfrekvens på længere sigt. 

Kronen på værket

E-mail marketing er et unikt værktøj, både i forhold til forplejning af dine nuværende kunder samt, i forhold til at nå ud til dine potentielle leads, og derigennem øge din konverteringsrate. Hos Lionlab har vi ofte oplevet at flere erhvervsdrivende, ikke ved hvordan de skal administrere deres e-mail kampagner eller engagere kunderne, efter de har skrevet sig op på deres adresseliste. Vi er eksperter i at udføre e-mail marketing, samt udarbejde personaliserede metoder og strategier, som er skræddersyet til din virksomhed og dine mål for kampagnerne. De forskellige kampagner kan variere, afhængigt af dine specifikke mål og kundesegmenter, hvor vi kan hjælpe dig med at få dit brand til at vokse og forøge dit salg gennem e-mail marketing.

Udfyld nedenstående formular – så glæder vi os til at løse dine spændende opgaver.

Velkommen ombord hos Lionlab!

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Hvis du ønsker endnu mere viden omkring e-mail marketing, så tryk på e-mail marketing under kompetencer, så kan du blive endnu klogere på området!