Facebook Annoncering – sådan får du maksimalt ud af Facebooks algoritme

Tilbage

Dette blogindlæg handler om:

  • Hvordan du placerer dine Facebook annoncer, så dine brugere med størst sandsynlighed vil foretage en bestemt handling
  • Hvordan du får mere ud af dine Facebook annoncer med fokus på CPA aka. (cost per action) 
  • Hvorfor det er vigtigt at overvåge algoritmer i forhold til dine Facebook annoncer
  • Hvordan du tracker, analyserer og optimerer dine algoritmer
  • Hvilke faktorer der har indflydelse på dine annoncer og din performance

Før i tiden rangerede Facebook sine annoncer ud fra et “cash bid” princip, hvor annoncører skulle byde på placeringerne. Men da det ikke er sådan længere, og med de hurtigt skiftende tider, er det vigtigt at du følger skarpt med her. Vi kan love dig, at jo mere viden du får om Facebook algoritmer, og hvordan det fungerer, jo hurtigere vil dine brugere se dine annoncer. Din viden vil derfor også lede til større sandsynlighed for flere konverteringer.  

Facebook har fokus på langsigtet succes

Det lyder måske åbenlyst, at lade dem med det højeste budget kunne vælge frit fra alle hylder, og glæde annoncørerne med de fleste penge. Men faktisk bruger Facebook annonceringsalgoritmerne andre signaler og metoder til at rangerer annoncer. Dette er der en meget god grund til. Facebook forsøger nemlig at sigte mod den langsigtede vækst. Dette skyldes, at før Facebook kan garantere en langsigtet succes, skal de have deres mest værdifulde handelsvare placeret i kernen, hvilket er brugerne. Facebook ville nemlig ikke overleve uden deres brugere. Det ville være fatalt for Facebook, hvis antallet af aktive brugere var drastisk faldende. Dette ville netop betyde, at antallet af annoncører også ville falde. Det ville efterfølgende resultere i mindre indtægter fra annoncører. 

Derfor er den gennemsnitlige brugeroplevelse mere værd på længere sigt. Det er netop altafgørende for Facebook, at deres annoncører vender tilbage og køber flere annoncer, eftersom de havde en god oplevelse og skabte gode resultater for dem. Samtidigt er det også ekstremt vigtigt, at brugerne bliver eksponeret for korrekt indhold, som er tilpasset deres interesser og præferencer. 

symbolik

Hvis du går en hurtig smuttur i tænkeboksen….

Ville du hellere tjene 500 kroner i dag og ingenting i morgen, eller 50 kroner hver dag?

Facebook vil selvfølgelig stadig gerne tilgodese de virksomheder, som byder højest. Men hvis annoncen ikke er optimeret til Facebook algoritmerne, som appellerer til den individuelle annonce, vil den blive vist lavere i brugernes nyhedsfeed. 

Hvorfor er det vigtigt?

Før vi kan diskutere hvorfor emnet er vigtigt, er det relevant for dig at forstå hvorfor brugere i det hele tager logget på Facebook. 

Top 3 grunde til at mange bruger Facebook:

  1. De keder sig og har brug for at bruge tiden til noget
  2. De vil gerne opdateres i forhold til deres venner og se hvad de laver
  3. De vil gerne dele noget med deres venner

MEN som annoncør kan du være helt sikker på, at de ikke er der for at se annoncer!

Så nu har du nok forstået, hvorfor det er vigtigt at forholde sig til Facebook annonceringsalgoritmer og derigennem skabe større muligheder for flere konverteringer. Helt logisk er det, at jo højere du er rangeret, jo mere opmærksomhed får du. Især fra de brugere som har mindre tålmodighed og derfor ikke så ofte ruller igennem hele deres feed. 

Hvad med konkurrenterne?

Endnu VIGTIGERE…! Hvis dine konkurrenter er bedre til at optimere i forhold til algoritmen og er placeret højere, så har de en bedre chance for at konvertere end du har. Det ville jo være bund ærgerligt og bare rigtig træls… Det er jo netop vigtigt, at det er dig, som bliver set først. Det er nemlig afgørende for din ROAS (Return On Advertisement Spending), at dine annonce appellerer til Facebook annoncealgoritmen, da den skal være mest muligt synlig for din målgruppe. 

Konkurrencen om algoritmerne

Konkurrencen om algoritmerne er faktisk hårdere end man lige går og tror. I dag konkurrerer du nemlig ikke bare med konkurrenter af samme produkter. I dag konkurrerer du nemlig også med massevis af andre virksomheder, som kæmper om brugernes opmærksomhed. 

Livet som annoncør ville jo netop være meget mere simpelt, hvis alle dine brugere KUN havde EN interesse…. Men det er jo desværre ikke tilfældet. 

Hvis du lister en tur ind og kigger på dit Facebook nyhedsfeed, så kan du se hvad der menes. Måske du vil se annoncer for det nyeste diy katte legetøj, et par griseøre til dit mobilcover, eller måske et oppusteligt katte halloween-kostume som du lige hurtigt klikkede på tidligere. Det er netop fordi dine interesser flyver rundt og overlapper alle de forskellige kategorier.

Endnu mere konkurrence end nogensinde før!

Og for at vanskeliggøre det yderligere, så du ikke kun konkurrerer med andre annoncører med samme målgruppetype, kan brugernes interesser også overlappe andre målgruppetypers interesser. Her er der nemlig tale om Facebook lookalike-audience, som sammenligner brugernes interesser og derigennem finder lignende brugere som en lookalike målgruppe. 

Derfor kan der helt bogstaveligt være tale om tusindvis af annoncører, der konkurrerer om den samme målgruppe. Hvorfor det er altafgørende, at du appellerer til Facebook annoncealgoritmerne og give dine annoncer de bedste muligheder for at få succes. Med fokus på algoritmerne kan du nemlig nå de mest sandsynlige brugere på det mest perfekte tidspunkt. 

Hvis du igen tager et smut forbi dit nyhedsfeed, kan du se alle det annoncer, som er målrettet mod dig. Desuden kan du se, at de annoncer som appellerer mest til Facebook annoncealgoritmen vises øverst – og har større chance for at konverterer. 

Guide: Facebook Ads Algoritmer

Her kommer den absolut vigtige guide til, hvordan du forholder dig til Facebook algoritmer. Det har været en længere fortælling på vejen, men fyldt med vigtige pointer, som er væsentlige for dig at overveje og vide. Nu er tiden endelig kommet til at analysere vigtigste faktorer, som vil påvirke rangeringen af dine annoncer. 

De tre faktorer

Facebook har 3 hovedfaktorer, der udgør deres algoritmer i forbindelse med annoncer. Disse faktorer er vigtige og der bør være ligevægtigt fokus på alle. Dine annoncer på Facebook bliver placeret på baggrund af en auktion. Denne auktion er baseret på, hvordan du ligger i forhold til disse tre faktorer og, det beløb du vælger at byde ind. Dette betyder, at jo højere du scorer på alle disse parametre, desto højere vil din annonce blive placeret. 

Lad os kigge nærmere på de tre faktorer omkring Facebook annonceringsalgoritmen. Det er nemlig altafgørende, når du skal appellere bedst muligt til Facebook algoritmen. 

Bidding

Som allerede nævnt tidligere er dit kontante bud på annoncen en faktorer, som vil påvirke placeringen af din Facebook annonce. 

Der er tre forskellige måder at byde på: 

  1. Lowest-cost: denne indebærer standardindstillingen (default), som også er den, de fleste anbefaler at bruge. Når du bruger denne bydeform, giver du tilladelse til Facebook om at bruge dit valgte budget inden for den valgte tidsramme, men til de laveste omkostninger pr. handling, såsom engagement, lead eller en konvertering. Du giver dermed Facebook tilladelse til at byde for dig. På den måde vil Facebooks AI tilrettelægge dine bud i forhold til de to andre algoritmefaktorer. 
  2. Cost Cap: denne mulighed vil placere et fast beløb som din højeste gennemsnitlige pris pr. handling. Denne kan bruges hvis du har fastsat et loft for fortjeneste (profit margin), og derfor ikke er villig til at bruge for meget pr. handling. Dette vil dog give færre visninger og lavere placering, hvilket begrænser dine muligheder. 
  3. Bid Cap: den sidste bydeform handler om at sætte begrænsninger for Facebook. Begrænsningerne kan indebære, at der aldrig må bydes højere end et fast beløb. Det kan fungere fint i forhold til at reducerer forbruget pr. handling eller visning. Dog kan det også have negative påvirkninger i forhold til algoritmerne såsom indtryk, rækkevidde og annoncerangering

Vi anbefaler!

Det er vigtigt at du vælger den første bydeform (standardindstillingen), når du ønsker at tilgodese annoncealgoritmerne. Når du vælger at bruge denne mulighed, indstiller du et ‘dagligt budget’ eller ‘livstidsbudget’, hvilket er et beløb, som du tillader Facebook at byde for. Dette giver deres AI teknologier mulighed for at byde højere på brugere, som har forhøjet tilbøjelighed til at interagere med din annonce. Denne mulighed anbefales også selvom du har et lavt eller stramt budget. Desuden er det væsentligt nemmere at spore annoncens performance niveau, end hvis der er sat et loft på budgettet. 

Estimated Action Rate 

Denne faktor viser Facebook’s nøje estimerede gæt på, hvordan din annonce vil nå dine ønskede mål. Selve handlingen afhænger af dit mål for kampagnen. Hvis du for eksempel kørte en kampagne for flere konverteringer, vil Facebook beregne et skøn over, hvor mange konverteringer annoncen vil opnå. Dette gælder også hvis dit mål for kampagnen indebærer engagement, trafik eller lead. 

Men her er det vigtigt at påpege, at Facebook selvfølgelig ikke bare gætter i blinde. 

Facebook har nemlig skarpe værktøjer, der overvåger dine annoncer og derefter justerer din ‘Estimated Action Rate’. Derudover kigger de også på dit annoncesæt, kvaliteten af din kampagne og hele din kontohistorik. Derfor er der mange vigtige faktorer i denne parameter, hvorfor der er flere ting man kan gøre for at øge estimatet. Som det første kan vi kigge på Facebook’s relevans resultater. 

Relevansresultat

Her bliver din annonce rangeret fra 1-10, i forhold til annoncealgoritmerne, hvor 10 er den højeste score i relevans. Relevans resultatet indebærer, hvordan din målgruppe vil reagere i forhold til din annonce og, hvorledes de vil foretage en handling. Hvis du har et lavt relevansresultat, er det sandsynligt, at der er et problem med din målgruppe eller din annonce. 

Facebook har opdelt deres relevans resultat i 3 rubrikker:

Quality Ranking – er en rangering af annoncens opfattede kvalitet. Dette måles på baggrund af feedback og brugeroplevelsen efter man har foretaget en handling. 

Engagement Rate Ranking – er en rangering af annoncens engagement i forhold til niveauer, som måles ud fra likes, kommentering, kliks og delinger. 

Conversion Rate Ranking – er en rangering af din annonce i forhold til målte konverteringer.

Disse tre forskellige rubrikker er sammenlignet og beregnet i forhold til andre annoncører, som annoncerer til den samme målgruppe som dig. Rubrikken er blevet opdateret i forhold til den tidligere rangering fra 1-10. Den opdaterede version indeholder gennemsnitsberegninger: “below average”, “average” og “above average”. 

Overvågning af relevansresultatet

Når du kører en kampagne, er det meget vigtigt at overvåge dine relevansresultater. Det er især vigtigt at overvåge den rubrik, som omhandler dit mål for kampagnen. Hvis din annonce er rangeret som “below average”, under punktet for dit mål, indikerer dette at Facebook vil placere din annonce lavt. 

… Hvilket også indikerer, at du burde stoppe din annonce og i stedet analysere, hvad der gik galt og, hvordan man kan gøre det bedre.  

Relevansresultatet giver dig et godt indblik i, hvordan dine kampagner kan gå bedre. Dette kan give data til at analysere kampagnens performance, samt give indsigt i mulighederne for potentiel udvikling fremadrettet. 

OBS: Denne relevansindikator er først tilgængelig efter et stykke tid, da Facebook skal opsamle data til at beregne resultatet. 

En anden vigtig faktorer, som kan påvirke din ‘Estimated Action Rate’, er negativ feedback. Der kan forekomme negativ feedback, med hensyn til brugerne, hvis en bruger skjuler eller rapporterer din annonce. Denne negative feedback kan påvirke din annonce, således at du bliver placeret lavere eller endda bliver skjult for din målgruppe.  



Der er mulighed for at imødekomme negativ feedback, nemlig at fokusere på dine mest relevante brugere. Dine mest relevante brugere er personer i din målgruppe, som med garanti vil have interesse i din annonce. Hvis din annonce vises til en for bred målgruppe, kan den potentielt blive vist som spam og modtage negativ feedback. Når dette er tilfældet, vil Facebook algoritmen potentielt sætte annoncen længere ned og ude af syne. 

Engagér dig i dine brugere

En anden mulighed, som kan forbedre din placering er, at du kan kigge på din bruger historik. Din historik viser, hvordan du engagerer dig i dine brugere og, hvordan du skaber nyt indhold på din side. Dette kan fortælle algoritmen, at du tilpasser dig din målgruppe og, at du appellerer til din målgruppe. Derfor er det vigtigt, at du svare på så mange kommentarer som muligt på din side.

Derudover kan det være en mulighed at bruge kommentarsporet til at engagere din målgruppe. Den bedste løsning på dette er at stille yderligere spørgsmål til den bruger, der allerede har kommenteret indlægget. Det fungerer nemlig sådan, at det indhold der skaber mest interaktion mellem brugerne får højere eksponering. Facebook ønsker nemlig kun at føre annoncer, som er relevante for brugerne og ikke mindst skaber engagement mellem brugerne. Det er vigtigt for Facebook at fokusere på brugeroplevelsen, så deres platform ikke bliver fravalgt eller beskadiget. 

User Value

User Value aka. brugerværdi indebærer, hvordan brugerne reagerer, efter de har trykket på din annonce. I tilfældet af at brugeren ikke udfører den bestemte handling, kan det koste dig dyrt og medføre en stigning i din pris pr. klik. Facebook er selvfølgelig ikke i stand til at måle brugerens følelser, men til gengæld kan brugeradfærden på siden spores. Dette giver indblik i brugerens adfærd på din landingsside, spore deres tilbageklik og udgange. Facebook måler brugerværdien på din annonce, for at undgå vildledende annoncer, da det kan påvirke deres egen brugeroplevelse negativt. 

Du kan undgå en lav User Value, ved at sikre at dine destinationssider matcher din annonce mest muligt. Det kan du gøre ved at bruge et sammenhængende layout, i form af farver, design og tekst indhold, som matcher din virksomhed. 

Tænk det som en rejse

Tænk på din annonce og din landingsside som en rejse. Din annonce er starten på rejsen. Annoncen er de lækre rejsesbilletter, som skal fremstå uimodståelig, livagtig og yderst interessant. Derefter bevæger brugeren sig ind på din landingsside, som skal skabe sammenhæng, give mening for rejsen og samle alle enderne. Det er vigtigt, at du gennemgår hele rejsen, fra Facebook annonce til landingsside, og overvejer dine muligheder for forbedring. Ved at gennemgå rejsen kan du optimere oplevelsen, gøre dine sider relevante og sikre uforudsete komplikationer. 

Tillykke, nu er du ekspert i Facebook annonceringsalgoritmer! Så er det bare at gå i gang, dog anbefaler vi altid at analysere din målgruppe grundigt, så du får mest ud af dine annoncekroner. 

Hos Lionlab er vi altid klar på at hjælpe dig. Vi håndterer alle former for annoncering, og derved øger trafikken til dit websted og rækkevidden på dit indhold. På baggrund af vores viden og erfaring kan vi opstille de rette KPI’er, i forhold til jeres kampagner, og derved designe strategien, som er tilpasset jeres præcise mål. Når du har udfyldt kontaktformularen, er vi klar til at muliggøre dine projekter – velkommen ombord hos Lionlab!


  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.