Facebook Lookalike Audience – alt du behøver at vide!

Tilbage

Facebook Lookalike Audience

Flere og flere virksomheder udtrykker, at det kan føles som en jungle, at tage beslutninger omkring annonceringsmetoder. De føler, at det kan være svært at gennemskue, hvilke strategier der er bedst for virksomheden.

Der findes mange forskellige strategier og metoder til at tage disse beslutninger. Meget ofte handler det om at kunne skabe viden omkring kunderne og deres adfærd. Derfor er det vigtigt at analysere markedet, herunder hvilke attributter der er mere sandsynlige i forhold til dine kunder. Derudover kommer det også meget an på dit produkt eller den service du tilbyder. Hvis du markedsfører en ny applikation, er det vigtigt at sigte efter den mest relevante opsætning. Uden at opfinde den dybe tallerken er det åbenlyst, at appellerer til det yngre publikum og til teknologi-interesserede brugere. Foruden disse mere basale analysemetoder er der mange andre informationer, som ikke er mulige at forudsige omkring dine kunder; måske finder vi ud af, at de er helt vilde med at søge efter videoer med dansende katte? Eller måske de kigger mere efter bulldogs i pirat kostume?

Derfor er det åbenlyst, at nogle forudsigelser er umulige at snuse sig frem til uden hjælp fra de digitale værktøjer. Facebook lookalike audience er det mest geniale værktøj til at analysere adfærd og forudsige kundernes interesser i den digitale verden.

Hvordan virker det?

Lookalike audience tager din forudindtagede data, din allerede opsamlede data, og finder frem til nye brugere på facebook. Derigennem matcher disse forud indsamlede kundedata med de nye potentielle brugere. Dette kan lade sig gøre, fordi Facebook har meget information omkring alle facebook brugere inklusiv dine nuværende kunder. Dette værktøj er derfor ekstremt effektivt, i forhold til at finde brugere, som potentielt har stor interesse i din virksomhed.

Hvordan bruger jeg det?

Som det første, skal du beslutte hvilke brugere, du ønsker at skabe lookalike audience ud fra. Dette hører under ”source audience”. Under ”source audience” findes der to typer ”dynamic” eller ”static”.

Dynamic Source Audience

Dynamic Source Audience indebærer automatiske opdateringer. Nogle udvalgte relevante eksempler på dynamic source audience kunne være:

  •  Brugere som har konverteret på din hjemmeside
  •  Brugere som har besøgt din hjemmeside
  •  Brugere som har vist interesse for dine side

Det første eksempel er den bedste metode, hvis du søger at øge din konverteringsrate. Her er det relevant at fokusere på; jo flere inkluderede brugere i dine ”source audience”, jo større sandsynlighed for at facebook finder flere lookalike-audiences. Når du udvælger en bredere ”source-audience” med en større mængde data til sammenligning, får du højere kvalitet af dine lookalike-audience. Derfor burde du udvælge brugere, der har konverteret på din hjemmeside, som en af dine “source audience”. Facebook kan direkte bruge disse kundedata til at sammenligne andre brugeres adfærd. 

Målgruppe og tidsramme

Er du vild efter at bruge værktøjet, som bygger på data fra kunder, der allerede har konverteret på din hjemmeside? Så er det relevant at kigge på størrelsen af målgruppen og tidsrammen. Du har nemlig mulighed for at udvælge bestemte perioder for, hvornår du ønsker, at facebook skal sammenligne brugernes data. For eksempel kan dine “source audience” være baseret på, tidligere konverterede brugere indenfor, de seneste seks måneder på din hjemmeside. Det kan endda være endnu mere specifikt, hvis du udvælger en bestemt højtid. Så længe din kundeprofil ikke har forandret sig drastisk i denne periode, vil det kunne fungere, dog er det altid mest fordelagtigt at fodre Facebook med mest muligt data. 

Du tænker nok, hvor mange skal jeg så egentlig bruge? Hvor mange er overhovedet nok? Hvad er minimum? Vi har estimeret at omkring 100 audiences er et minimum antal, men du burde målrette dig efter mindst 1000 brugere som dine source audiences. Hvis dine source audiences af brugere som har konverteret fra din hjemmeside er under 1000, kunne det som en mulighed være relevant at bruge en af de andre førnævnte metoder. 

Static Source Audience

I nogle tilfælde vil det ikke være hensigtsmæssigt at bruge “dynamic source audience”. Dette kan for eksempel være, hvis din virksomhed har eksisteret i mange år og har opbygget store mængder af kundedata, men hvor du kun for nyligt eller inden for få år har installeret Facebook pixel. I dette tilfælde vil du ikke være i stand til at analysere dataen, fra kunder som allerede har konverteret, hvor du i stedet kan bruge din egen kundedatabase. 

Dette kan meget enkelt udføres ved at opbygge en “custom audience” gennem en kundeliste. Først og fremmest skal du opbygge et kunde bibliotek, hvor du skal finde “the audience library” og klikke på “Create Audience” og herefter “Custom Audience”. Således klikker du på “Customer list” som skal være din “audience source”. Derefter fremstilles nogle forskellige måder, hvorpå du kan skabe dine “source audience”. 

  • Klik på “Import from MailChimp” hvis du har dine kunders e-mail adresser gemt i MailChimp. 
  • Hvis ikke du bruger MailChimp, vælg en fil som ikke inkluderer LTV. 

Bruger du ikke MailChimp, så kan du følge med i de næste trin (ellers kan du gå videre til næste afsnit). 

Du skal klikke godkend for at acceptere Facebook audience terms, hvorefter du vil se denne side: 

Her kan du uploade dine kundedata i to forskellige formater (csv eller txt). Dine kundedata kan inkludere alle former for indhold, som kan hjælpe til at identificere dine lookalike audiences, som vist i den første rubrik. Det vigtigste data indebærer e-mailadresser og telefonnumre, men du burde vedlægge alt din tilgængelige kundedata. 

Eftersom du har vedlagt dine data, skal du navngive dine “audience” og klikke videre. Derefter vil du få mulighed for at gennemse dine datakilder og få overblik over, hvordan de er struktureret. I tilfælde af, at du synes, det ser tilfredsstillende ud, klik “upload & create”. Herefter kan du se din kundeliste (customer list audience) under “audience library. 

Oprettelse af Lookalike Audience

Nu hvor du har opbygget dine “source audience”, er det ganske enkelt og nemt at opstille dine lookalike audience aka. kopimålgrupper. Når du allerede er inde i dit kunde bibliotek, skal du klikke på “create audience” and derefter “Lookalike Audience”. Derefter vil der åbne en Lookalike Audience side: 

Så langt, så godt! 

Næste skridt er herefter: 

  • Vælg din “source audience” ved at klikke på den du netop har opbygget ved navn. 
  • Vælg derefter de lokationer, som du ønsker at bruge til dine lookalike audience. Her kan du vælge Danmark og samtidigt tilføje flere lande, hvis du ønsker at markedsføre til andre lande. 
  • Justér størrelsen på dine lookalike audience. Når du forøger størrelsen, forhøjer du også sigtemålet for brugerne, hvilket i flere tilfælde kan forårsage, at dine lookalike audience vil kunne identificeres mindre med dine “source audience”. Derfor er det ikke altid nødvendigt at tænke alt for stort, da det er bedre at sikre kvaliteten.  

Efterfølgende vil dine indstillinger eksempelvis se sådan ud: 

Hvis du herefter er glad for dine indstillinger, klik “create Audience”. Derefter vil dine lookalike audience være til stede under “audience library”. Så er der kun at sige TILLYKKE og at nu er du klædt på til festen. Du kan nu oprette nye kampagner og annoncer for dine lookalike audiences. 

Test dine Lookalikes (avanceret)

Nu har du oprettet dine lookalike, tilføjet en kampagne, og håber på en succesfuld performing. Du sidder sikkert og river dig selv i håret af spænding og vil gerne se nogle resultater. Det er nemlig rigtig spændende, men hvad så nu? Hvad skal vi gøre nu? Hvordan skal vi analysere indsatsen? Hvordan kommer vi videre herfra? 

Du er nu klar til testen af festen! 

Vi anbefaler herefter at teste dine lookalikes, og undersøge om det er muligt at øge volumen og performance niveau, ved at udvidde størrelsen på dine lookalike brugerne. Det gør du netop ved at oprette endnu en lookalike audience gruppe med alle de samme indstillinger som tidligere. Den eneste forskel er indstillingen af sigtemålet, hvor du i stedet sigter med de yderligere 1%. I stedet for at sigte mod de 2% lookalikes, skal den nye gruppe nu oprettes med et sigtemål på 2-3% lookalike. Dette kan gøres ved at justere på målgruppestørrelsen. 

Test: justering af målgruppestørrelse

Dette vil indebære de 3% af de lokaliserede brugere, som identificeres med de tidligere købere, men samtidigt ekskluderer de 2%, der mest identificeres med tidligere købere. Derved kan du undgå at disse to grupper overlapper hinanden. Derefter kan du anvende denne nye lookalike gruppe, til et nyt annoncesæt i den samme kampagne, som ved den tidligere lookalike målgruppe. Dette betyder, at vi har en kampagne med flere annoncer, som er målrettet til forskellige brugere. 

  • 2% lookalike købere
  • 2-3% lookalike købere 

Formålet er netop at teste disse lookalikes og se, hvordan de klarer sig sammenlignet med hinanden. Det kan med højst sandsynlighed forventes, at den med de 2% lookalike vil performe som den bedste, da den specifikt indeholder brugere, som er mest identificerbare med de brugere, som tidligere har konverteret på hjemmesiden. Det mere interessante finde i den anden gruppe, hvorvidt den klarer sig godt nok til at retfærdiggøre indsatsen. Hvis de også performer godt, kan de blive tilføjet til den originale gruppe, der indeholder 2% lookalike brugere. Det er bedst at have færre annoncesæt, da Facebook’s algoritmer optimeres og lærer på baggrund af annoncesæt niveauet.

Denne proces kan gentages ved at justere yderligere på størrelsen, indtil resultaterne ikke længere forbedres. Denne testmetode kan sikre, at du får mest muligt ud af dine lookalike audiences. 

Vi hos Lionlab står altid klar til at hjælpe dig med dine projekter, udfyld formularen og vi vil straks dele vores viden og hjælpe dig på vej i den digitale verden!

Velkommen ombord – vi glæder os!

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.