Facebook opdatering: der afslører dine konkurrenters hemmeligheder

Tilbage

Sådan afslører du dine konkurrenters målgruppestrategi på Facebook

I dette opslag får du adgang til dine konkurrenters hemmeligheder, deres målgruppestrategi og metoder for annoncering, på Facebook. Derudover får du også en præcis guide til, hvordan du kan bruge denne vigtige informationen til din fordel. 

Facebook har nemlig arbejdet på at fremme gennemsigtighed på platformen. Hvorfor de har udviklet en forbedret version af deres funktion “why am I seeing this as?” (hvorfor ser jeg dette). Formålet med den nye opdatering er, at give Facebook-brugere mere information omkring, hvordan deres data bliver brugt. Det overordnede formål med opdateringen er at skabe større tillid til Facebook. Derudover er hensigten også oplyse brugerne om, hvordan annoncerne distribueres og, hvorfor de bliver eksponeret for dem. Men som i alle andre tilfælde, kan denne opdatering også skabe fordele for annoncørerne. Her kan du præcist læse, hvorfor, hvad og hvordan du kan bruge det til din fordel. 

Hvad betyder det?

Forresten skal det lige siges, at din annoncegruppe inkluderer de brugere, som du målretter dine annoncer mod. Disse kan defineres på baggrund af data på Facebook, som er karakteriseret ud fra brugernes interesser, online adfærd eller demografi. 

Din målgruppe er det mest afgørende element i dine reklamekampagner. Hvis du er i stand til at nå ud til brugere, som er interesseret i dine annoncer, vil du med stor sandsynlighed få succes med dine Facebook-annoncer. For eksempel kan det være, at du sælger det bedste kattemad og prøver at spare på dine annoncekroner. Dette kan resultere i, at kun ejere af bulldogs ser annoncen, hvilket selvfølgelig ikke er så godt. 

Heldigvis har vi nu chancen for at afsløre, dine konkurrenters målgruppestrategier på Facebook og, hvordan de matcher deres tilbud. 

Lad os starte med at kigge på de første vigtige faktorer. 

Hvordan gør jeg?


Som det første kan du kigge på dit daglige Facebook feed og finde en annonce. Alle annoncer i dit newsfeed er markeret med skriften “sponsoreret”, som er placeret under brugernavnet. Se eksempel her:



Derefter klikker du på de tre prikker, som er placeret i det øverste højre hjørne. 



Efter du har klikket på “Hvorfor ser jeg denne annonce?”, vil der åbne sig endnu et vindue. Denne information er nu opdateret, hvor du nu kan få endnu mere information omkring annoncøren bag annoncen.



Ovenstående ser du et eksempel på, hvordan denne information kan se ud. 

Hvad kan jeg bruge det til?

Denne information viser netop, hvordan annoncer bliver målrettet mod dig som Facebook-bruger. Det er yderst spændende, men det bliver endnu mere interessant, når man ser på disse strategier fra den anden side. 

Opdateringen afslører alt om annoncøren, angående målretning og strategier samt, hvordan de matcher målgruppen med annoncer. Her i opslaget kigger vi på en Google Ads annonce, men hvis du kigger på din konkurrent, kan du få endnu mere information. 

Der er nogle specifikke punkter, som er relevante at pointere. Det første punkt involverer brugerens interesser, hvor dette specifikt handler om søgemaskineoptimering. Dette fortæller, at brugerens interesser er segmenteret i en interessegruppe, som er en del af en specifik målgruppe. På den måde fortæller Informationen, at de har indsnævret deres målgruppe præferencer yderligere, og koncentreret det specifikt omkring søgemaskineoptimering. Derudover fortæller informationen også, at Facebook har indskrænket deres målsætning i forhold til alder. Dette er baseret på deres viden omkring de mest sandsynlige interesserede, som med større sandsynlighed vil have en positiv eksponering for annoncen. Derfor kan du bruge denne information, hvis du havde et lignende produkt eller målgruppe. 


Det ovenstående eksempel indikerer, at det er en konverteringskampagne, da der er et formål om at få flere tilmeldinger. Desuden har de implementeret et direkte link til at tilmelde sig. Annoncen fortæller også, at der ikke er størst fokus på engagement, da der kun forekommer fire kommentarer. Til gengæld er der flere likes og delinger, men når det er kampagne fra Google Ads, er det stadig lavt. På den måde får du vigtig information omkring annoncøren. Som annoncør kan du nu glæde dig over afsløringerne, omkring dine konkurrenter, som Facebook serverer på et sølvfad for dig. Nu giver Facebook dig netop adgang til alle konkurrenternes hemmeligheder, hvilket uden tvivl vil sprede julestemning på kontoret. Men før du laver alt for mange guirlander af glæde, så har vi opstillet en specifik guide til, hvordan du får mest muligt ud af opdateringen. 

GUIDE: Sådan afslører du konkurrentens hemmeligheder

Efterfølgende kan du sammenligne denne information med din analyse af konkurrenten (ad creative, copy, ad offer og landingsside), hvilket giver dig adgang til hele strategien bag ved kampagnen.

Step 1 – Hvordan får jeg adgang til konkurrenternes annoncer?

Som det første skal du gøre alt for, at du kun bliver eksponeret for relevant information. Den mest relevante information indeholder dine konkurrenters annoncer, landingsside og platforme. Mange annoncører målretter deres annoncer efter deres eksisterende målgruppe, hvis de for eksempel målretter ud fra “engagement”. Derudover kan de også målrette mod brugere, som har vist interesse for dem. Dette kan gøres ved at “synes godt om” deres side eller opslag, hvilket forøger din chance for at bruge funktionen. Når du synes godt om konkurrentens indhold, er der en stor chance for, at du bliver eksponeret for deres indhold. Der er endda en chance for, at du bliver en del af konkurrentens lookalike audiences. 

Step 2 – Hvordan finder jeg information om min konkurrent?

Facebook ønsker at gøre brugeroplevelsen mere personlig og, skabe tillid blandt brugerne på platformen. Facebook bruger brugernes data og algoritmer, til at spore og analysere dataene fra alle brugere, på deres platform. Når du interagerer eller forsøger at engagere dine brugere med et indlæg, som er relevant for din branche, fortæller du Facebooks annonce algoritme, at du har interesse i det. Facebook bruger altså denne information og oplysninger, når annoncører målretter deres kampagner efter interessebaserede målgrupper. 

Denne nye opdatering gør det altså ekstra relevant, at du følger dine konkurrenter. På den måde fortæller du Facebook algoritmen, at du har interesse i at læse dine konkurrenters information. Når du regelmæssigt interagerer med konkurrentens indlæg, får du en fod inden for døren, og får adgang til alle hemmelighederne. 

Step 3 – Hvordan får jeg kun relevant information i mit feed?

Der er flere måder at vise din interesse for dine konkurrenters information. Det er faktisk ikke så svært. Ved at du regelmæssigt besøger konkurrentens hjemmeside, fortæller du Facebook, at du har interesse i indholdet. På grund af Facebook Pixel kan annoncører målrette deres kampagner til brugerne baseret på deres adfærd. Det betyder, at hvis du regelmæssigt besøger din konkurrents hjemmeside, analyserer Facebook din adfærd, som værende interessant for deres virksomhed. 

Denne information vil også fremgå under funktionen “Hvorfor ser jeg dette?”, hvis det er registreret, at du har besøgt hjemmesiden. Brugere af denne karakter, vil med stor sandsynlighed blive segmenteret som ‘brugerdefineret publikum’ (aka. custom audience).  Derefter er der mulighed for at indskrænke segmenteringen yderligere ved tilføjelse af demografi, interesser og adfærd. På den måde bliver du, med stor sandsynlighed et segment i, konkurrentens målgruppe. Derigennem får du chancen for at se, hvordan de opbygger deres brugerdefinerede målgrupper (inkl. interesser og demografi). Desuden får du vigtig viden om, konkurrentens strategier samt, hvordan de prøver at opnå flere konverteringer. 

Hvorfor er det vigtigt?

Du kan bruge disse teknikker til at, holde øje med deres strategier for annoncer og, finde inspiration. Desuden kan du få viden omkring, hvordan dine konkurrenter indsnævrer deres segmentering i forhold til, brugernes adfærd og interesser. Derudover kan du se, hvordan deres forskellige metoder for (offer, ad creative og copy) spiller sammen i deres marketing mix. Det er vigtigt at huske, at denne metode virker bedst i samspil med grundige dataanalyser. 

Hvis du er i en branche, som sælger produkter gennem en webshop, så er der flere snedige tricks at hente. Du kan blandt andet lægge produkter i indkøbskurven, på konkurrentens hjemmeside, gå til udtjekning, og derefter forlade indkøbskurven. Dette lille trick får dig hurtigt ind ad døren hos konkurrenten, hvorefter du med stor sandsynlighed bliver en del af deres custom audiences. 

Denne nye opdatering kan derfor være nyttig for mange. Du kan få vigtig information omkring dine konkurrenter, som afslører deres strategier og metoder for deres annoncer. Derudover kan du endda få information omkring, deres strategier for opfølgning og, hvordan konkurrenten fastholder deres kunder. 

Vil du også gerne skabe god julestemning på kontoret, kan denne metode måske endda give grund for ekstra gode julegaver i år. Denne funktion giver netop adgang, til en masse muligheder, og ikke mindst nye kreative kampagneideer. Mangler du hjælp til at analysere dine konkurrenter eller hjælp til, at udarbejde skarpe kampagner – så er Lionlab altid klar til at komme i mål med dine projekter. Udfyld de nedenstående kontaktinformationer – så udarbejder vi en gratis analyse af dine muligheder for forbedringer! 


Velkommen ombord! 

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.