fbpx

What the FLoC?! Her er Googles bud på et alternativ til tredjepartscookies i interesse-baseret annoncering

Jannik Larsen
Jannik Larsen
Digital Content Manager

I dette blogindlæg kan du lære om hvad FLoC er, og hvordan FLoC kan erstatte tredjepartscookies i interesse-baseret digital annoncering. Du vil måske finde emnet interessant, hvis du dagligt beskæftiger dig med søgemaskinemarketing, specielt på Google, eller hvis du er nysgerrig på, hvordan din persondata bruges online.

Hvad er tredjepartscookies?

Cookies er små stykker data, som placeres på vores computer, smartphone, eller tablet, når vi browser internettet. Førstepartscookies placeres af domæneejeren på de sider du besøger, og bruges typisk til at optimere brugeroplevelsen og designet på en hjemmeside ud fra brugernes ageren.

Modsat førstepartscookies placeres tredjepartscookies ikke af domæneejeren, men derimod af en tredjepart, primært til marketingformål. Tredjepartscookies tillader tracking og opsamling af brugerdata på tværs af hjemmesider, og netop derfor er tredjepartscookies yderst kontroversielle. Tredjepartscookies har spillet en betydelig rolle i digital markedsføring de sidste par år, da de giver nyttig information om potentielle kunders adfærd, interesser, og behov, som kan bruges til at skabe personaliserede marketing- og remarketing-kampagner.

Hvorfor udfaser Google tredjepartscookies?

I januar 2020 annoncerede Google, at de ville udfase tredjepartscookies i deres Chrome-browser i 2022. Med denne beslutning går Google i fodsporene på Apple og Mozilla, som allerede har standset brugen af tredjepartscookies i deres respektive browsers. Googles beslutning om at udfase tredjepartscookies i Chrome-browseren, som har markedsandelen af web browsers med 66,64%, er et kolossalt skridt i retningen mod et mere privat internet, med et forøget fokus på brugernes persondatasikkerhed. Googles fastlæggelse om at udfase tredjepartscookies kommer også efter en stigende bekymring fra politiske instanser verden over, inklusive EU-kommissionen og Federal Trade Commission i USA, for hvordan forbrugernes persondata opsamles og bruges af techgiganter som Google og Facebook.

Hvordan kan FLoC erstatte tredjepartscookies i digital marketing?

I et blogindlæg fra den 25. januar 2021 diskuterer Google fremtiden for digital markedsføring med forbrugernes privatliv i centrum, og introducerer FLoC, et alternativ til interesse-baseret targeting og annoncering uden tredjepartscookies. FLoC er en forkortelse for ”Federated Learning of Cohorts”, og kan fortolkes som grupperinger af brugere baseret på deres interesser. Grupperingerne, eller klyngerne, dannes ud fra browserhistorik fra Chrome-brugere, og baseret på brugernes færden på internettet kan de samles i nogle generelle interesseklynger. Digitale annoncører kan så vælge at målrette deres marketingkampagner efter disse interesseklynger. På den måde sikres den individuelle brugers data, da den ”skjules” i klynger med andre brugere med de samme interesser. Derudover sikrer Google, at dataen fra disse klynger aldrig vil kunne forlade Chrome-browseren, hvilket betyder, at data fra interesseklyngerne ikke kan hentes og misbruges af tredjeparter.

Ifølge Google er interessebaserede kampagner, som benytter FLoC, 95% lige så effektive i forhold til antal konverteringer per dollar, som kampagner, der bruger data fra tredjepartscookies. Derved cementerer Google, at udfasningen af tredjepartscookies ikke kommer til at have en betydelig indflydelse på interessebaserede annonceringsstrategier. Fra et forbrugerperspektiv kommer FLoC ikke til at have en væsentlig betydning for din internetoplevelse. Du kommer stadig til at få fornøjelsen af et personaliseret internet med skræddersyet annoncering. Dog ikke baseret på din individuelle brugerdata, men derimod dine generelle interesser.

FLoC er et rigtig godt bud på, hvordan interessebaserede marketingkampagner kan muliggøres i et cookiefrit internet. FLoC løser dog ikke alle problemer. Remarketingstrategier vil ikke kunne lade sig gøre uden tredjepartscookies, da succesfulde remarketingkampagner netop kræver tracking af brugernes adfærd på tværs af platforme.

Hos Lionlab er vi specialister i at skabe profitable marketingstrategier på Google. Vi følger udviklingerne i det digitale marketingøkosystem nøje, og arbejder altid på at finde de bedste løsninger, som giver mest mening for vores kunder.

Velkommen ombord!