Google Ads – sådan skriver du endnu bedre annoncer

Tilbage


Nu da du har bevæget dig ind på bloggen, og er klar til at blive ekspert i at skrive perfekte Google Ads annoncer – så hent en af de helt store kopper kaffe, sæt dig i den gode stol og tag dig tiden til at blive ekstra god til at skrive annoncer, som vil kunne ses i dine resultater. 

Først og fremmest går vi lige et par skridt tilbage med en lille introduktion til annoncer. Dette afsnit kan du med stor sandsynlighed springe over, hvis du allerede føler, at du har skudt papegøjen i opsætning af Google annoncer. 

Hvordan opbygger jeg en annonce?

Nedenunder ser du et visuelt layout, både i desktop og mobil version, af en potentiel annonce som indeholder nogle af de udvidelser, der er tilgængelige i Danmark. 

Det er desuden muligt at tilføje to ekstra overskrifter og en ekstra beskrivelse til annoncen. 





Denne guide vil hovedsageligt handle om overskrifterne og selve beskrivelsen af siden. Disse er den primære kilde til Google annoncen, som altid er visuelt tilgængelig for brugerne. Denne del af annoncen er netop meget vigtig at kende, da det netop er det første, som brugerne ser og har mulig for at interagere med. 

Det nedenstående billede viser standardformlen for en tekstannonce på Google, hvor du kan tilføje ekstra overskrifter og en ekstra beskrivelse. 





De 4 vigtigste fokusområder!

Vi anbefaler, at du hovedsageligt koncentrerer dig om disse fire helt basale fokusområder. Du skal faktisk have så meget styr på kriterierne, at du skal kunne garantere for, at du har inkluderet dem i din annonce. Du skal kunne krydse alle de nedenstående punkter af, før du kan være sikker på en veludviklet annonce.

Annoncen skal altid indebære:

  1. En klar, konsistent og tydelig beskrivelse af de funktioner eller egenskaber, som produktet eller ydelsen indeholder og kan fuldføre
  2. Informere kunden om alle fordelene ved produktet/ydelsen
  3. Opfordre til at foretage en bestemt handling 
  4. Indeholde en åbenlys Call-to-action funktion

Du nok tænker, at det er oldtidssnak. Men er du nu sikker på, at du altid overvejer disse, for det er helt og aldeles afgørende for dine resultater. 

Flere undersøgelser viser, at brugerne oftest blot skimmer overskrifter for at gennemskue, hvorvidt annoncen er relevant for brugerens søgning. Dette viser nemlig at meget få brugere faktisk læser annoncen, hvorfor du skal være knivskarp på dine overskrifter. 

Hvis du tænker over det, hvor ofte læser du så beskrivelsen, før du tager en beslutning i forhold til en annonce? Du skimmer garanteret også kun overskrifterne på Google, når du foretager en søgning, medmindre du leder efter noget helt unikt. Derfor burde din overskrift være helt skarp, og i princippet kunne stå helt alene, uden resten af tekstindholdet. 

Den perfekte overskrift:

  • Skal inkludere søgeordet eller en nærliggende variation af det (ideelt i overskrift 1)
  • Indeholde USP’er aka. unique selling points, som gør dig unik og adskiller dig fra dine konkurrenter
  • Fremstå personlig og i direkte talesprog til brugeren som foretager Google søgningen

Tips og tricks til dine annoncer

Vi kan med sikkerhed sige, at der er nogle tricks, som absolut altid virker. Derudover er det også nogle metoder, der kun virker i perioder, som du også kan overveje at afprøve. 

Metoder som altid virker:

  • Inkluder altid en klar og kreativ CTA-funktion i overskriften. Det kan være relevant at undgå de mest brugte, såsom (læs mere) eller (klik her), da brugerne godt ved, hvor de skal klikke. En kreativ CTA kan fungere iøjnefaldende og interessant for brugerne. 
  • I tilfælde af webshops, kan du med fordel implementerer en “Gratis Fragt” funktion. Dette fungerer altid godt og brugerne får noget reelt ud af at klikke med det samme. 
  • Tilføj fordele for kunden, hvor kunden får ekstra store fordele ved at bruge dit produkt/ydelse i netop denne periode.
  • Opfyld brugerens ønske og intention om Google søgningen. Hvis du præcist ved hvordan intentionen bag søgningen foreligger, kan du skrive annoncen som en besvarelse på deres ønske, frem for en generel produktfremvisning. 

Metoder som kan virke:

  • I nogle tilfælde kan det virke at benytte bestemte tegn eller symboler, hvis det er relevant for din annonce, da det kan virke opsigtsvækkende og anderledes. 
  • Storytelling kan også være en god fremgangsmåde, når du skal skrive en annonce. Historien på din annonce skal derefter fortsætte på din landingsside. Dette er dog en meget svær metode, da historien skal være knivskarp og ekstremt spændende. 
  • Det kan være en GOD ide at bruge store bogstaver, da det også kan fange opmærksomhed og bruges i forskellige sammenhænge. 
  • Vis hvem du er og hvad du står for, når du skriver din annonce. Har du et bestemt diplom eller vundet en konkurrence, kan det være klogt at fremhæve. Dette kan nemlig ofte tiltrække opmærksomhed fra brugerne. 
  • Det kan virke tiltrækkende at bruge tal og tegn i dine annoncer i stedet for bogstaver; “spar 50%” eller (-50% i dag). 

Metoder du ikke bør bruge:

  • Brug aldrig dine nøgleord for mange gange, max én eller to gange er nok.
  • Brug ikke forkortelser som kun er kendt blandt få brugere, dette mindsker forståelsen for indholdet. 
  • Du må ikke lave stavefejl i dine annoncer, hverken bevidst eller ubevidst. Det er altid en god ide at få andre til at kigge annoncen igennem for stavefejl, da man ofte kan blive blind på sine egne tekster.
  • Du skal aldrig lyve om dine produkters/ydelsers funktioner og egenskaber.
  • Det er grotesk at bruge kedelige generiske termer og overskrifter. Dine overskrifter kan fremstå upersonlige, hvilket ingen gider at læse, da det allerede lyder dødkedeligt fra start.  
  • Pas på med at bruge ligegyldig tegnsætning. 

Ønsker du at få bedre resultater med dine annoncer på Google? Så kan du udfylde kontaktoplysningerne, hvorefter vi udarbejder den perfekte kampagnestrategi til netop dig og din virksomheds ønsker og behov. Velkommen ombord hos Lionlab, vi glæder os til at hjælpe dig i mål med alle dine Google annoncer.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.