fbpx

Trin-for-trin guide til opsætning af server-side tracking i Google Tag Manager

Jannik Larsen
Jannik Larsen
Digital Content Manager

I dette blogindlæg kan du lære om hvad server-side tracking er, fordelene ved server-side tracking kontra client-side tracking, og hvordan du indstiller din Google Tag Manager container til at spore server-side. Variabler, servers, og cloud infrastruktur – det kan godt alt sammen være en smule langhåret! Men bare rolig, vi skal nok guide dig igennem den her nye måde at tracke events i Tag Manager så overskueligt som muligt.

Hvad er forskellen på server-side tracking og client-side tracking?

Client-side tracking foregår i brugerens webbrowser, og har førhen været den mest hyppige måde at tracke events, konverteringer og websideaktivitet med Google Tag Manager. Her samler dine Google Tags data fra brugerens browser, som så direkte bliver sendt til ”vendors”, altså annonceringstjenester som Google Analytics, Google Ads, eller Facebook Business Manager. Som vi har understreget et utal af gange i vores blog, så afhænger profitable annonceringsstrategier på de digitale kanaler af data, data og data. Med udfasningen af tredjepartscookies, og et stigende brug af adblockers, formindskes den mængde af data du kan udvinde fra dine besøgendes browsers.

Og det er hér server-side tracking kommer ind i billedet. Server-side tracking kan anses som en mellemmand, da din Tag Manager tracker container placeres i en server mellem brugerens browser, og annonceringstjenester som Google Ads og Facebook Ads.

Hvad er fordelene ved server-side tracking?

En af goderne ved server-side tracking er, at det præciserer den data du kan udvinde fra besøgende på din hjemmeside, som så kan bruges til digital annoncering, da server-side tracking kan “bypass” adblockers og anti-annonceringsudvidelser i brugerernes webbrowsers. Derudover minimerer server-side tracking den data og de tracking scripts som skal behandles i brugerens browser, og nedbringer derfor loadingtiden på din hjemmeside. En reduceret indlæsningshastighed vil forbedre hjemmesidens brugeroplevelse betydeligt, og har derfor også en direkte indflydelse på hjemmesidens søgemaskineplacering grundet de nye Core Web Vitals. Hvis du vil vide mere om UX og søgemaskinerangering, så tjek vores blogindlæg om Googles nye Core Web Vitals-kriterier her.

Server-side tracking kan også forlænge levetiden på de cookies brugeren har givet tilladelse til må placeres på deres computere, og som er essentielle til at spore brugeradfærd. Med ITP (Intellegent Tracking Prevention) i Safari har tredjepartscookies, altså cookies fra dine annonceringsvendors der muliggør sporing af konverteringer, en levetid på blot 7 dage. Det betyder, at besøgende på din hjemmeside vil efter 7 dage blive nulstillet til nye brugere, hvilket komplicerer blandt andet re-targeting kampagner. Med server-side tracking forlænges levetiden på de her tredjepartscookies, hvilket kan have en betydelig indvirkning på effektiviteten af din digitale annonceringsstrategi, da du så “beholder” dine besøgende, kunder, og potentielle leads, i længere tid.

Der er dog også ulemper ved server-side tracking. Da det, som det fremgår af navnet, foregår på en ekstern server, er der nogle ekstra omkostninger forbundet med server-side tracking. Alt afhængig af mængderne af data som skal lagres samt antallet af servers der skal bruges, kommer adgang til en cloud server infrastruktur med en pris.

Hvordan opsætter jeg Tag Manager til at tracke server-side?

Optimize Smart har lavet en yderst udførlig guide, som tager dig med i hånden gennem hele processen fra opsætning af en Tag Manager server-side container til aktivering af Googles Cloud Platform. Med udgangspunkt i deres guide kommer her trinene, der sikkert får din server-side tracking på benene!

Inden du går i gang, må vi lige pointere at guiden her er for øvede i Google Tag Manager, og der er mange komplicerede trin du skal igennem. Sørg også for, at før du starter på opsætningen har adgang til din DNS.

Trin-for-trin guide til opsætning af server-side Tag Manager container

Trin 1: Opret en ny container på din Google Tag Manager konto.

Trin 2: Navngiv din nye container, og vælg “server” på listen af mulige target platforms

Trin 3: Vælg en tagging server til din nye container.

Her har du to valgmuligheder: “Automatically provision tagging server” og “manually provision tagging server”.

Hvis du ikke allerede har oprettet en Google Cloud Platform, kan du vælge den første mulighed, og så vil Google automatisk oprette en tagging server på deres Cloud infrastruktur.

Hvis du allerede har adgang til Google Cloud Platform, og du allerede har din egen server, så kan du vælge den anden valgmulighed: “Manually provision tagging server”. Den mulighed vælger vi i guiden i dag.

Kopier din container config, da da du skal bruge den til at konfiguere din Google Cloud server i de næste trin. Hvis du har valgt “Automatically provision tagging server”, opsættes din container config automatisk når du sætter din Google server op.

Opsætning af Google Cloud server til din nye Tag container

Trin 4: Gå til console.cloud.google.com, og klik på “select a project”.

Trin 5: Opret et nyt projekt eller vælg en af de mulige projekter.

Trin 6: Notér projekt ID’et på det valgte projekt.

Trin 7: Åben Cloud Shell placeret i højre hjørne af hjemmesiden.

Sådan bør din Cloud Shell se ud.

Trin 7.5: Hvis ikke din Cloud Shell automatisk åbner det projekt du valgte i trin 5, så indsæt følgende kode: gcloud config set project <project_ID>

Trin 8: Skriv følgende kode i Cloud Shell for at begynde opsættelsen af din server-side tagging server:
bash -c “$(curl -fsSL https://googletagmanager.com/static/serverjs/setup.sh)”

Trin 9: Følg anvisningerne i Cloud Shell.

I dette trin skal du bl.a. indtaste din container config fra trin 3 og din virksomheds privatlivspolitik (Da server-side tracking selvfølgelig også skal følge datalovgivning som GDPR).

Herudover skal du vælge, om din tagging server skal installeres som en “testing” eller “production” server. Her vælger jeg production, da tagging serveren skal aktiveres på en live, funktionel hjemmeside.

“Autoscaling” skalere din tracking server automatisk, hvis der f.eks. er stigninger i trafikken til hjemmesiden, og det er derfor en god idé at aktivere det.

Minimum og maximum antal af servers afhænger af en masse forskellige parametre, som er individuelle fra virksomhed til virksomhed. Er man i tvivl kan man altid følge anbefalingerne i Cloud Shell.

Til sidst skal man angive CPU target utilization. Igen, her kan man blot følge Cloud Shells anbefaling.

Trin 10: Når du har udfyldt oplysningerne i Cloud Shell og godkendt dem, vil du modtage følgende bekræftelse:

Herfra skal du bruge target url, da den skal tilføjes i vores server-side Google Tag Manager container.

Når du har bekræftet oplysningerne er din server live! Tillykke! 🥳

Trin 11: Gå tilbage til container settings på din nyoprettede server-side container i Tag Manager, og indsæt din target URL i boksen “tagging server URL”

Send data til din server-side Tag Manager container

Trin 12: Find din client-side Tag Manager container, gå til “variables”, og vælg din Google Analytics variable.

Trin 13: Klik på blyanten i højre hjørne for at konfigurere din Google Analytics variable.

Trin 14: Vælg “more settings” og klik på “advanced configuration”

Trin 15: Indsæt “tagging server URL” fra din nyoprettede server-side container i Tag Manager i trin 11 i boksen “transport URL

Tillykke! Nu er din client-side Tag Manager container opsat til at sende events, pageviews og transaktioner til din server-side container.

Det næste skridt er at verificere dit domæne via din DNS, men her kan du blot følge guiden i Google Cloud Platformen – det ligger lige til højrebenet.

Hvis du har scrollet ned i bunden af den her guide i dyb frustration, med håb om at finde et overskueligt svar, må vi desværre skuffe dig – det er ikke let. Men hvis du finder hele den her opsætning lidt overvældende, så tøv ikke med at gribe fat i os. Vi hjælper dig gerne på vej! 🥳