Google annoncerer en ny optimering for mobilenheder – favicon feature

Tilbage

Har du mon lagt mærke til de små forandringer i løbet af den sidste stykke tid? Hvad har Google egentligt i ærmet, når det gælder forbrugerne, og hvad er deres egentlige intention omkring deres nyeste optimering? Vi vil i dette opslag tildele opmærksomhed på den nye SEO optimering; hvad den helt præcist betyder for dig, og hvordan du med fordel kan bruge det. 

Google har altid formået at kunne overbevise alle de godtroende brugere om deres gode handlinger. Google udtrykker ofte, at de forsøger at udvikle nye tiltag, som udelukkende skulle være til brugernes fordel. Men dybt inde i kernen og det ulmende maskineri, arbejdes der konstant på nye metoder til at tjene flere penge. 

Så det der egentligt foregår, handler om en SEO optimering, som ikke helt fungerer, som Google i første omgang antyder.

Forinden denne opdatering var der en grøn URL adresse på alle bannere. Denne URL adresse havde til formål at informere brugeren om, hvor brugeren bliver navigeret hen, hvis der trykkes på linket. I stedet har de erstattet denne med et lille favicon, som repræsenterer linket til hjemmesiden og kilde til information. 


Hvorfor er det vigtigt?

Der er flere ting ved denne optimering, som er meget interessant og som på flere måder kan være banebrydende for dig og din virksomhed. Flere virksomheder og journalister udtrykker, som værende Google taknemmelige for denne optimering, i forhold til markedsføring af brands. Men er det overhovedet det, kan man spørge sig selv? Her kan vi nemlig tillade os at påpege nogle lidt kritiske punkter i forhold til Google. I det store hele har Google ikke foretaget opdateringen for at være søde mod virksomhederne, men faktisk bare for at få brugerne til at klikke på endnu flere annoncer. 

Hvad handler det om?

Det er faktisk ret simpelt, hvad der har fået Google til at foretage optimeringen. Det handler nemlig om brugeren, hvordan brugeren ser og hvordan brugeren oplever en annonce. Måske du også kan huske annoncerne fra før, som havde en pink baggrund bagved annoncen. Denne opsigtsvækkende baggrund var brugt til at tiltrække opmærksomhed. Men som tiden går fanger det ikke længere brugerne, da brugerne er blevet vant til det og hurtigt overser annoncen. Som resultat af dette, styrtdykkede annoncesalget for Google, hvor de nu forsøger med alle kneb at forøge annonce indtjeningerne. Dette er sket på grund af flere store udbydere som Facebook og Amazon, som guffer store annonce flødekager i sig. Derfor er optimeringen et tilbageslag for Googles, som skal kompenserer for de nedadgående salgstal. 

Hvordan fungerer det?

Det fungerer således, at hvis du søger på Google, for eksempel “den bedste kattemad”. Hold øje med den lille tekst “Ad” i bold format, som har den helt samme størrelse som en favicon. Dette får den til at forsvinde i mængden af det andet tekst og andre søgeresultater. På den måde ser den betalte annoncen ud som alle de andre søgninger. 

Så hvorfor har de fjernet det grønne link, tænker du nok? Det har de netop fordi det grønne link oplyste brugeren om, hvor man befandt sig eller hvor man ville blive ledt hen. Så det grønne link ville allerede på forhånd fortælle brugeren, hvad der ville ske, hvis der trykkes på annoncen. Derfor fremstår annoncen meget åbenlyst som en betalt annonce, hvor mange brugere hurtigt leder videre til andre søgeresultater længere nede på listen. Dette er den præcise grund til deres opdatering, så brugeren ikke præcist ved hvad annoncen indebærer. Hvor de har tilføjet den nye “Ad” favicon, for at annoncen matcher alle de andre søgeresultater. 

Spørgsmålet er således, hvordan du som hjemmeside indehaver kan bruge dette til din egen fordel?

Hvad får jeg ud af det?

Der er flere forskellige måder at bruge denne optimering på, som du nemt kan drage fordele af. For det første er det, som en kommende SEO trend, hvor mange flere brugere vil blive eksponeret for flere anbefalede annoncer. Strategien bygger på, at du betaler for annoncer, som fører til dit indhold eller dine blogopslag, hvilket kan skabe stor indtjening for få penge. Dette har til formål at forøge klikraten (click-through-rate) på annoncerne, da det bliver sværere at gennemskue annoncerne fra de resterende søgeresultater. Denne strategi forekommer at være den mest væsentlige forandring, da annoncernes ugennemskuelighed vil reducere klik priserne og skabe en mere gunstig ROI. Det andet interessante ligger i forlængelse af denne ugennemskuelighed, hvor du ikke åbenlyst ser annonce indehaveren, hvilket giver muligheder for at lave en bredere hjemmeside. 

Hvordan bruger jeg det?

Så hvis du laver en hjemmeside, der omhandler kælegrise men, hvor du måske før i tiden har været tilbageholdende, i forhold til at udvide dit sortiment, er det nu muligt at udvide og ramme bredere. Så nu hvor hjemmeside linket er skjult, er muligheden for at ramme bredere på samme hjemmeside meget mere interessant. Før i tiden var der store fordele ved at have et specifikt domæne og link, hvor dette nu er forandret. Hvis en potentiel kunde søger på en hundehvalp, men din hjemmeside hedder www.kælegris.dk, vil brugere ikke kunne vide dette, da hjemmeside linket er skjult. Derfor behøver du hverken et nyt domæne eller hjemmeside for at udvide dit sortiment med hundehvalpe, da der er mere og større fokus på indholdet frem for selve URL linket. 

Grunden til at dette er en banebrydende forandring er, fordi vi som marketing specialister altid har anbefalet at være meget specifikke i forhold til link, hvor vigtigheden i URL linket ikke er lige så betydningsfuldt længere. Dette betyder, at du kan starte med en helt basis hjemmeside og derefter udvide til præcist de produkter og budskaber, som du løbende finder interessante for dig. Brugerne bliver altså ikke på samme måde gjort opmærksom på hjemmesidens URL. På den måde opstår muligheden for at bygge større og mere indholdsrige hjemmesider, hvor flere forskellige marketingstrategier og metoder kan implementeres på samme hjemmeside, i stedet for en masse små hjemmesider. 

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.