Bannerdesign – sådan får du succes med online banner

Tilbage

Sådan leder du kunden direkte til din digitale dørtærskel


Bannerannoncering er et af de kære børn med mange navne: betalt distribution, sponsor markedsføring, selling ads, display markedsføring og web banner. Det hele handler i bund og grund om at fortælle en historie, og det er den vigtigste historie af alle, for det er nemlig din historie. Når din historie skal fortælles, uanset om den er helt fantastisk eller lettere middelmådig, så er det vigtigt med den rigtige bannerløsning. Den rigtige bannerløsning har nemlig en helt afgørende rolle for dig, da det er dit ansigt udadtil, som skal bruges på den korrekte måde.

Bannerdesign har ikke altid været på vores top prioritetsliste, men nu vil vi slå et slag for dens indflydelsesrige effekt, som har et stort potentiale i dag. Stort set alle har kun målt på antal klik, hvilket ikke siger meget om hele rejsen og den endelige konvertering. Det er nemlig ret simpelt, hvis banneret konverterer, skaber synlighed og generer leads, så føres nye kunder direkte hen over din digitale dørtærskel.

Du tænker måske slet ikke over det, men bannerannoncer flyver omkring dine ører hver eneste dag i internettets digitale univers. Når du først får øje på dem, så ved du præcist, hvad vi snakker om.

Hvordan bruger jeg bannerdesign?

Mange taler om det, men hvad er det nu, det helt præcist er. Helt enkelt er det en form for online markedsføring gennem bannere. Bannerannoncering er også kaldet display markedsføring, i modsætning til tekstbaseret markedsføring, som er stærkt baseret på visuelle elementer. Hovedformålet med bannerannoncering er at markedsføre dit brand og dine budskaber, men hvor den geniale effekt ligger i klikket, som fører den potentielle kunde direkte ind på din specifikke landingsside.

Hvad er en bannerannonce?

En bannerannonce indebærer en annonce, som vises på et websted. Annoncen kan bestå af et billed eller et multimedie objekt. Annoncen kan derfor både være statisk eller animeret, afhængigt af dit ønske. Den statiske bannerannonce er et billede, som kunden kan klikke på og derefter blive ført videre til din landingsside. Den animerede bannerannonce er en digital programmeret reklame, med samme formål som statiske bannerannoncer men, hvor de grafiske objekter bevæger sig og er interaktive.

Hvordan virker det?

Bannerannoncer er lavet til at genere trafik direkte ind på din hjemmeside. De kan bruges til at linke ind på din hjemmeside eller blot som almindelige reklamer. Langt de fleste bruger de klikbare effekter, som den direkte vej til din landingsside. Helt generelt er bannerannoncer oftest placeret på websteder med høj trafik. Disse websteder tilbyder mangfoldigt og nyttigt indhold i forhold til potentielle brugere for virksomheder. Foruden trafik er der også andre vigtige aspekter. Disse er vigtige at tage i betragtning, når du vælger et websted. Det er blandt andet vigtigt at gennemskue webstedets mål. Webstedet mål kan være altafgørende i forhold til at matche med din målgruppe og dine budskaber.

Hvorfor skal jeg bruge det?

En bannerannonce skaber en masse muligheder for dig og har et væsentligt potentiale for stort set alle virksomheder. Effekten er faktisk helt simpel:

Forøg dit kendskab blandt potentielle nye kunder eller nuværende kunder – så potentielle kunder nemt kan genkende dig og dit produkt.

Lead generatoren opbygger en base for dine brugere og som får flere brugere til at henvende sig til dig fremfor dine konkurrenter.

Retargeting kan bruges, når en potentiel kunde har besøgt din hjemmeside uden at konvertere, hvor du kan bruge bannerannoncer til at målrette og skabe yderligere opmærksomhed omkring præcist disse brugere.

Målretning af bannerannoncer kan gøres direkte til potentielle kunder, som har en bestemt brugeradfærd, der matcher dine produkter eller service.

Hvorfor er det effektivt?

Bannerannoncer er effektive på grund af klikfrekvensen, som gør annoncerne målbare. På den måde kan alle brugerne, som foretager en aktivitet med bannerannoncen, nemt måles og beregnes i forhold til aktiviteten. For eksempel hvis du har en bannerannonce med en klikfrekvens på 50%, betyder det at, ud af 100 indtryk blev dit banner klikket på halvdelen af gangene. Så helt simpelt, jo højere klikfrekvens – jo mere effektiv reklame. På den måde er det nemt at holde øje med bannerannoncen og samtidigt justere og optimere løbende mens annoncen er aktiv.

Det ultimative bannerdesign

I gennemsnit har du 2-3 sekunder til overbevise de potentielle kunder og fange deres opmærksomhed. Derfor gælder alle kneb til at vække interesse og fremstå iøjnefaldende, hvorfor designet spiller en stor rolle. Derfor vil vi gerne dele for design principper med dig, som er vigtige for skabningen af dit ultimative bannerdesign.

1. Hvem er din målgruppe og hvad vil du gerne have fra dem?

Inden du begynder at designe dit mesterværk af en bannerannonce, skal du vide, hvem din præcise målgruppe er og, hvad du vil have dem til at gøre. Måske du vil have dem ind på din hjemmeside, eller måske skal de købe dine udsalgsvare.

2. Hvad er din værdi?

Ved at stille dig selv dette spørgsmål, kan det hjælpe dig til at skrive teksten på din banner, samt vælge en god CTA-knaptekst.

3. Vælg korrekt bannerannonce størrelse

Normalvis er der helt standard annonceformater på bannere, hvilket gør det vigtigt at vælge den rigtige størrelse, for at undgå komplikationer og begrænse rækkevidden.

4. Brug læsbare skrifttyper og fonts

Det er vigtigt at brugeren forstår, hvad du kan tilbyde, og hvad de kan få, når der klikkes på dine bannerannoncer. Det er vigtigt at være konkret og ikke få brugeren til at tænke unødvendigt.

5. Fokus på kvalitet

Det er vigtigt at fremstå professionel, hvorfor billeder skal være i god kvalitet. Billeder i lav kvalitet kan sende misvisende signaler og skabe mistillid, hvor det er undersøgt at hele 54% af alle brugere ikke klikker, på annoncer af lav dårlig kvalitet.

6. Brug dine farver

Brug dine gennemgående farver, da det skaber en tråd til din hjemmeside, som på den måde vil skabe en genkendelseseffekt og få brugerne til at genkende dig fremover.

7. Et klart budskab

Mange bannerannoncer indeholder mange elementer og overflødigt indhold, hvor vi af erfaring kender til vigtigheden i at have fokus på det konkrete indhold, da det fremmer budskabet og kommunikationen til brugerne.

8. Fremhæv dit logo

Brug altid dit logo som dit branding element for at vise brugeren, at du er geniet bag den ultimaitve bannerannonce.

Forskellige formater og størrelser

Der er mange forskellige formater og størrelser i forhold til bannerdesign.

Display annoncer

Vores displayannoncer udarbejdes specifikt til din målgruppe, uanset hvilket budskab eller type enhed der benyttes. Gennem vores målretningsteknikker sikrer vi, at dit budskab kommer ud til den rette målgruppe.

Rich media

Vores Rich Media bannere udvikles ved brug af interaktive effekter og animeret grafisk design. Dette annonceprodukt er en stærk spiller på det digitale marked, som kan kickstarte din performing.

Landing pages

Vi designer professionelle Landing pages, på baggrund af solid erfaring og vigtig viden, som konsekvent og tydeligt leder dine besøgende på rette vej for deres søgning.

Sociale medier

Vores Social Media annoncer designes og skræddersyes til dig, med et skarpt udtryk og en knivspids af kreativitet, så dine potentielle kunder eksponeres for dig.

Sidste touch – Call to Action!

Efter du har udviklet et formidabelt bannerdesign og du ovenikøbet har fanget brugernes opmærksomhed, så gælder de sidste trin, inden de træder helt ind ad din digitale dørtærskel. Her snakker vi om Call to Action knappen, som præcist fortæller, hvorfor de skal klikke videre. Denne knap indebærer hele brugeroplevelsen, derfor skal den være helt skarp i mælet. Teksten du formulerer på knappen skal være konkret, bevidst og indbydende. Er dit formål at lede brugeren ind på din landingsside, kunne de typisk bruge “læs mere”, “klik her” eller “Se tilbud”. Det er vigtigt at overveje, hvad passer bedst til dig, for eksempel er “køb nu” ofte brugt til at lede brugeren til en webshop. Bannerdesign kan godt være en udfordrende opgave, da der er mange små mekanismer som kan være gældende for resultatet af din bannerannonce. Du skal både overveje, platforme, kanaler, størrelser og formater, som indebærer den mere tekniske del, derudover skal du også være kreativ og nytænkende. Det handler om at lade din kreative sans inspirere og følge med i de forskellige tiltag, som lader til at virke på markedet.

Hvis du ligesom mange andre ikke altid kan finde den teknisk-kreative hat, så kan du altid sætte os igang. Lionlab har meget erfaring med bannerdesign og har stor glæde i at hjælpe dig med alle dine projekter – tryk på kontakt knappen, så designer vi din ultimative bannerannonce for dig!

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.