Sådan annoncerer du på Snapchat (inkl. trin-for-trin guide)

Tilbage

I de seneste år har Snapchat oplevet kolossal vækst, hvor hele 35% af Danmarks befolkning bruger mediet, ifølge Danmarks Statistik. Desuden bruger hele 18% af den danske befolkning Snapchat flere gange dagligt. Den gennemsnitlige forbruger bruger 34,5 minutter på Snapchat om dagen. På verdensplan bliver der delt 400 millioner Snapchat stories pr. dag. 

Siden 2012 har Snapchat løbende lanceret flere opdateringer og nye tiltag. Det er derfor ikke nogen ny oplysning at kunne annoncere på Snapchat. Dog er det kun er de færreste danske virksomhed, som har fået smag for mulighederne. Derfor vil vi gerne stikke et spadestik og gøre opmærksom på mulighederne for Snapchat. Derudover sætter vi fokus på, hvordan du som virksomhed kan bruge mediet og, hvorfor det kan være ekstremt effektivt.

Hvorfor er det vigtigt?

Snapchat er i stor vækst og bliver i dag brugt af alle aldersgrupper. I Danmark bruger ca. 87% af de danske unge mellem 16 og 24 år appen. Og 62% af danskere i alderen 25 til 34 år har oprettet en profil og brugt appen. Derfor figurerer det største potentiale i aldersgruppen 16 til 24-årige med en interessant efterfølger i aldersgruppen 25 til 34-årige.

Dagligt forbrug af Snapchat

Foruden det gængse forbrug af mediet, er det også interessant at kigge på det daglige forbrug af netværkstjenesten. De mest aktive brugere består hovedsageligt af de yngre brugere, hvilket er en vigtig faktor i udvælgelsen af dit marketingmix. Derudover er det også vigtigt at kigge på potentialet i aldersgruppen 25 til 34-årige, da dette segment har stort vækstpotentiale. Det er netop vigtigt at overveje din målgruppe og analysere om du kunne have potentiale i at bruge snapchat annoncering. 

Den danske befolknings daglige forbrug af Snapchat:



Nu tænker du nok, hvordan bruger jeg Snapchat? Hvordan sælger jeg mine produkter gennem Snapchat? Hvordan laver jeg en virksomhedsprofil? Hvordan annoncerer jeg?… 





Heldigvis kan vi svare på ALLE dine spørgsmål.. bare følg med!

Hvordan gør jeg?

Som det første skridt på vejen til en Snapchat annonce, skal du downloade appen og oprette en virksomhedsprofil. Når du ser startsiden, klikker du “Annoncer” oppe i venstre hjørne. 



Derefter kommer dette vindue frem: 


Her trykker du “create ad”, hvorefter dette vindue kommer frem på din skærm. 





Der er ingen væsentlige forskelle på en privat og en virksomhedsprofil, hvorfor du nemt kan udfylde de viste oplysninger. Dog skal du være opmærksom på brugernavnet!

Oprettelse af brugernavn – vigtigt!

I det næste trin skal du skabe et brugernavn. Dette brugernavn er meget vigtigt, da du ikke vil kunne forandre det fremadrettet. Det er derfor relevant, at få godkendt brugernavnet i forvejen af virksomhedens overordnede, inden du går videre i processen. Efter du har oprettet brugernavnet, skal du indtaste kontaktoplysninger. Dette gør det muligt at verificere din bruger, hvor du efterfølgende modtager en bekræftelses mail. 

Opsætning af profil – snapcode!

Efter du har gennemført de ovenstående trin og bekræftet din e-mail, kan du begynde med opsætningen af din nye virksomhedsprofil. Det er relevant at hente din snapcode, da den skaber en sammenkobling mellem dine andre sociale medier og din hjemmeside. Dette gør det nemmere at tilføje og dele din nye virksomhedsprofil mellem andre brugere. Din snapcode er tilgængelig ved at trykke på spøgelses-ikonet, som står over dit brugernavn, hvorefter du kan vælge “Gem snapkode”. Din snapkode vil efterfølgende være tilgængelig i din kamerarulle eller album, i formatet af en QR-kode. Det næste vindue som kommer frem, er dette:





Her udfylder du de resterende felter og trykker videre. Tillykke, nu har du oprettet en virksomhedsprofil på Snapchat!

Du kan med fordel oprette en annoncekonto (Ad account) og udfylde dine “Business Details”. På den måde slipper for at skulle gøre det senere.

Juhuuu – det praktiske er ovre! NU til alt det sjove og spændende nemlig back-end Snapchat. Nu kan du nemlig så småt starte med at oprette din første Snapchat annonce. 

Snapchat annoncering – trin-for-trin guide!


Typer af Snapchat annoncer:

Når du er inde på din nye virksomhedsprofil, har du mulighed for at skabe forskellige slags annoncer. Du kan blandt andet vælge formatet for din annonce: “Snap ad”, “Collection Ads”, “Story ad”, Commercials, “filters” eller “AR Lenses”. 

Annonceringsmetoder

Disse forskellige annonceringsmetoder har forskellige muligheder, som er beskrevet i ovenstående. Snap Ads giver brugerne mulighed for at swipe direkte ind på din hjemmeside, idet reklamen vises på brugerens feed. Dette kan bruges, hvis du gerne vil have direkte trafik til din hjemmeside eller app. Collection Ads har til formål at vise dine produkter og give brugeren adgang til at klikke “shop” eller “køb”. Dette er relevant, hvis dit mål er at vise og sælge en masse produkter. Story Ads bruges til at reklamere gennem “Discover” funktionen, hvor din reklame fremvises sammen med andet populært indhold. Dette indhold er skabt på baggrund af brugerens præferencer. Commercials bruges til at skabe opmærksomhed, hvor reklamen bliver vist i op til 6 sekunder blandt det populære indhold. Denne reklame har en låst funktion, hvor brugerne er tvunget til at se indholdet af reklamen. Filters er et værktøj, som bruges som et reklamefilter og vælges af brugerne selv, når der sendes billeder blandt brugerne. AR Lences skaber en interaktiv kreation af brugeren, hvor der sættes et virksomhedslogo på kreationen, som bliver sendt blandt brugerne. 

Lionlab anbefaler

Vi anbefaler at bruge enten “Snap Ads”, “Collection Ads”, “Commercials” eller “Story Ads”. Vi vurderer, at disse er de mest effektive måder at annoncerer på. Disse metoder er de mest kompetente, i forhold til at opnå en højere klikrate eller en forøget konverteringsrate. Hvis du for eksempel ønsker, at nogen skal foretage et køb eller tilmelde sig din service. Snap Ads, Collection Ads og Commercials teknikkerne minder meget om hinanden, det er blot selve funktionen som er forskellig. Disse teknikker indeholder en fullscreen vertikal promo-reklame, som kan vare helt op til 10 sekunder. Dog anbefaler vi omkring 3-5 sekunder, for at maksimere brugernes opmærksomhed. Snapchat brugere kan i forbindelse med reklamefilmen “swipe up” eller klikke for mere information. Derudover kan klikfunmktionen og indebære et direkte link til din landingsside eller din indkøbskurv. Story Ads er også en effektiv annoncemetode, idet annoncen både figurerer blandt det mest populære indhold og brugernes “Snap Story”. Derfor kan brugere ikke kan undgå at se annoncen og blive eksponeret for den.

Design og layout

Herefter kan du klikke i venstre hjørnemenupunktet på “Create Ads” og derefter klik “Create”, hvorefter der vises to muligheder. Snap Publisher indebærer selve designet af din annonce, som et værktøj til at tilpasse og ændre din annonce. Her kan du tilføje animerede effekter, lyd eller tekst-indhold, der skal gøre videoen mere interessant for brugerne. Du kan med fordel skabe flere forskellige layout af din annonce, samt afprøve hvad din målgruppe tillægger mest opmærksomhed.  Efterfølgende klikker du “Review” og derefter “Looks Good”. Det næste handler om, hvorvidt du skal downloade din video eller du kan eksportere til dit kreative bibliotek (Creative Library). Du kan gemme dine designs ved at trykke på ”Publish to Ads Manager”. 


Klar. Parat. Start

Fremgangsmåden er nærmest den samme, her er en fremvisning af den generelle vej, hvorefter du kan tilpasse dine egne formål og budskaber. Eftersom du har svunget tryllestaven og er færdig med at kreere, klikker du på “Create Ads” som det næste spadestik i skabelsen af din Snapchat kampagne. Derefter får du endnu to muligheder “Instant Create” og “Advanced Create”, hvor det mest hensigtsmæssige ville være at bruge den avancerede, da det indeholder fuld kontrol over din kampagne. 

Oprettelse af kampagne – Avanceret!

Oprettelsen af Snapchat kampagner er bygget op efter samme model som Facebook annoncer. 

1. Valg af formål

Som det første bliver du bedt om at vælge formålet med kampagnen, såsom Awareness, Consideration eller Conversions. 

Eftersom du har valgt dit formål med kampagnen, skal du vælge dit navn for kampagnen. Ligesom ved Facebook kampagner er det hensigtsmæssigt at opbygge dine kampagner og annoncesæt, så de er overskuelige og godt tilrettelagt. Dette er vigtigt, når du senere skal opdatere eller måle resultatet af kampagnen. Derefter skal du sætte en dato for lanceringen af kampagnen samt retningslinje for budgettet.  

2. Valg af format

Afhængigt af hvilket formål du har valgt for din kampagne, bliver dette afgørende, for hvilke muligheder du har i processen. Da dette vil bestemme dine muligheder for valg af annoncetype og format. De typiske valgmuligheder er, som vist i nedenstående eksempel, hvor du kan vælge det format du ønsker. 

3. Valg af målgruppe

Når du har bestemt formatet for din annonce, og valgt “foretrukken” under placeringen, skal du bestemme og fastlægge din målgruppe. Først og fremmest kan du fastlægge din målgruppe ud fra lokation, hvor du både kan inkludere og ekskludere områder. Dernæst kan du fastlægge aldersgruppe, køn, sprog og enheder. Det er også muligt at sorterer ud fra interesse, livsstil og adfærd under “Lifestyles”. Segmenteringen for din målgruppe kan både indebære “Do-It-Yourselfers”, “Online-shoppers” eller “Fast Food Junkies”. Disse fungerer som nogle forhåndsbestemte faktorer, som vedrører din målgruppes adfærd og interesser. Efterhånden som du har fået erfaring med Snapchat annoncer, kan du også vælge “Custom Audiences”. Denne funktion fungerer som Facebooks Lookalike audiences, som er defineret ud fra tidligere engagement på din Snapchat side. På den måde lærer værktøjet din målgruppe at kende og derigennem finder potentielle brugere til din side. 

4. Valg af budget

Efter segmenteringen og tilrettelæggelsen af din målgruppe, bestemmer du lanceringstidspunkt og sluttidspunkt for kampagnen. Dertil bestemmer du budgettet og målet for kampagnen mål samt udvælger strategien for at byde. Dernæst klikker du frem til næste side, hvor du kan hente dine designs fra dit kreative bibliotek. Desuden har du mulighed for at bruge reklamer, brugt i andre kampagner, som du kan uploade fra din desktop. 

5. Færdigt resultat

Til sidst men ikke mindst er det vigtigt at kigge dine annoncer godt igennem for fejl og mangler. Derefter du helt flyvende kan trykke på den store knap “Publish Campaign”, som nu vil trykke din nye kampagne. 

Føler du dig allerede klædt på til at finde rundt i Snapchat universet, og tænker det kunne være en fantastisk mulighed for dig? Det lyder helt forrygende, dog anbefaler vi, at du sætter dig godt ind i platformen og mest af alt analyserer dine brugere og deres adfærd grundigt, før du risikerer at spilde for mange omkostninger på den forkerte strategi. 

Vil du også gerne kickstartet din performance og få rådgivning angående Snapchat annoncering. Eller har du har brug for en digital analyse af din målgruppe, og derigennem få hjælp til igangsættelsen af jeres Snapchat kampagne, er du velkommen til at udfylde kontaktformularen – så er vi klar til at hjælpe dig fra start til slut, samt følge udviklingen af kampagnen og sætte nye mål for fremtidige kampagner. 
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.