En attraktiv organisk placering på Google er alfa omega for din virksomheds online synlighed. Derfor er det også utrolig vigtigt at holde sig opdateret, når Google introducerer nye tiltag, som kan have en indflydelse på din hjemmesides indeksering. I dette blogindlæg kan du læse lidt om, hvad Core Web Vitals er, hvad opdateringen betyder for din virksomheds søgemaskineplacering, og hvordan du bedst muligt kan tilpasse din hjemmeside til de nye indekseringskriterier.
Hvad er Core Web Vitals?
I maj 2020 lancerede Google Core Web Vitals. Core Web Vitals er et nyt sæt måleværktøjer, som bruges til at fastlægge brugervenligheden og brugeroplevelsen på en hjemmeside ud fra tre faktorer: indlæsningshastighed (LCP), interaktivitet (FID) og visuel stabilitet (CLS). LCP står for Largest Contentful Paint og henviser til, hvor lang tid det tager for en hjemmeside at vise brugeren det største og mest tidskrævende indhold på siden. LCP giver derfor et estimat på, hvor hurtigt den besøgende kan interagere med hjemmesidens elementer, og er derfor en vigtig indikator på sidens brugervenlighed. FID er en forkortelse af First Input Delay og omhandler tiden, der går fra en besøgende interagerer med ét af elementerne på en hjemmeside, til hjemmesiden responderer på interaktionen. Det sidste kriterie, CLS, er en forkortelse af Cumulative Layout Shift. Kender du det, når du skal til at klikke på et element på en hjemmeside, som for eksempel ”tilføj til kurv”-knappen, men så forsvinder det? CLS måler på den visuelle stabilitet af en hjemmesides content, altså hvordan elementerne rykkes rundt og tilføjes. CLS er også en essentiel måleenhed til at undersøge User Experience, da elementer som rykker rundt og forsvinder, kan være yderst frustrerende for brugeren.

Hvad betyder Googles nye indekseringsfaktorer for min søgemaskineplacering?
I midten af juni 2021 blev de nye Core Web Vitals en del af faktorerne for rangering på Googles søgeresultatside. Ud fra en samlet vurdering af de tre faktorer, belønner Googles algoritmer din hjemmeside med en forbedret placering, hvis din hjemmesides brugeroplevelse er tilfredsstillende. Det betyder, at design og brugervenlighed er blevet essentielle kriterier, når din hjemmeside skal rangeres på Google. I forhold til LCP, indlæsningskriteriet, skal din hjemmeside helst have læst det største indhold på under 2,5 sekunder efter den besøgendes ankomst på hjemmesiden. For at interaktivitetskriteriet FID opfyldes, må der højest gå 100 millisekunder fra den besøgende på din hjemmeside klikker på et element til hjemmesiden svarer. Den sidste Core Web Vital faktor CLS, stabilitetskriteriet, forhøjes ved jo flere elementer på siden som bevæger sig rundt når siden indlæses, og skal derfor holdes så lav som muligt.
Udover de nye Core Web Vitals bliver din hjemmeside selvfølgelig også vurderet ud fra traditionelle SEO-kriterier som hjemmesidens sikkerhed og relevans af indhold.
Hvordan kan jeg optimere min hjemmeside bedst muligt efter de nye indekskriterier?
Før du kan begynde at tilpasse din hjemmeside efter Googles nye Core Web Vitals faktorer, skal du først identificere din sides problemer. Her er udviklerværktøjet Lighthouse, som gratis kan tilføjes til din Chrome browser, yderst brugbart. Lighthouse tester din hjemmeside på en masse forskellige parametre og laver derefter en rapport over, hvordan din hjemmeside performer. Lighthouse kan blandt andet identificere forstyrrende elementer på hjemmesiden, relevant for CLS-faktoren. Elementer som har forstyrrende bevægelsesmønstre bør undgåes, da de kan have en indflydelse på dine besøgendes brugeroplevelse, og derved din placering på søgeresultatsiden. Derudover kan Googles PageSpeed Insights-værktøj bruges til at måle indlæsningshastigheden på dit hjemmesideindhold, altså relevant for LCP Web Vitals faktoren.
Læs mere om hvordan Lighthouse kan bruges til at tilpasse din hjemmeside efter de nye Core Web Vitals her. Hop ind på det her link for at lære mere om PageSpeed Insights.