Google Consent Mode – Ansvarlig indsamling af data til digital markedsføring

Hvad er Google Consent Mode?

Velkommen til bloggen! Dette indlæg kan forhåbentlig gøre dig lidt klogere på hvad Googles spritnye Consent Mode er, og hvad det kan betyde for din indsamling af data til marketing.

For at forstå hvad Consent Mode er, og hvorfor det er brugbart, er det vigtigt at forstå konteksten. Der har gennem de sidste par år været tiltagende fokus på persondata og hvordan det indsamles, behandles og opbevares – offline så vel som online. Med EU's databeskyttelseslov, også kendt som GDPR, skal virksomheder træde varsomt når de jonglerer med kundernes persondata og samtykke på deres hjemmesider. Og det er hér Consent Mode kommer ind i billedet!

Med Consent Mode justeres alle Googles marketingredskaber, inklusive Google Ads og Google Analytics, efter den individuelle brugers samtykke og cookie-præferencer på en hjemmeside. Det betyder, at virksomheder ikke længere skal frygte at få fingeren i klemme i indviklede persondatalovgivninger, da det er slutbrugerens præferencer der definerer hvordan den indsamlede data må bruges.

Hvilken betydning har Consent Mode for min dataindsamling?

Googles Consent Mode gør det fortsat muligt for annoncører at indsamle og måle brugeradfærd og konverteringer på hjemmesider gennem Tag Manager, dog med et større fokus på de besøgendes datasikkerhed.

Hvis brugeren vælger at give samtykke til sidens cookiepolitik, vil hjemmesidens registrering af konverteringer fortsætte uforandret, og brugerdataen kan stadig bruges til personaliserede kampagner og remarketing. Hvis brugeren derimod vælger ikke at give samtykke, registreres konverteringerne stadig, dog med kontekstbaseret data om brugeren og dens adfærd i stedet for specifikke oplysninger om den enkelte bruger. Det kan selvfølgelig resultere i mindre effektive marketingkampagner, hvis den besøgende vælger ikke at give samtykke til hjemmesidens cookiepolitik, men pointen er at det er brugerens personlige data som prioriteres højest.

Med Consent Mode er det altså stadig muligt at måle brugeradfærd og optimere sine marketingkampagner med konverteringsdata fra besøgende, dog kan man blive nødt til at tage højde for kontekstbaseret data frem for præcis brugerdata fra besøgende.

Vi har forstand på Google Ads, og vi står altid klar til at hjælpe dig med dine projekter. Vi hjælper dig gerne med at navigere gennem databeskyttelsesjunglen og give dine annoncer vind i sejlene. Vi arbejder altid på at finde de bedste løsninger, som giver mest mening for vores kunder.

Velkommen ombord!

Hvordan har vi hjulpet andre?

Se vores cases og hvordan vi kan hjælpe dig