iOS 14 – Sådan kommer den nye iPhone opdatering til at influere din marketingstrategi på Facebook

I dette blogindlæg kan du blive lidt klogere på hvad iOS 14 er, og hvilken indflydelse denne styresystemsopdatering kan have på din digitale markedsføring. Dette blogindlæg er specielt læseværdigt, hvis Facebook er din, eller din kundes, primære marketingkanal.

Hvad er iOS 14?

Ved lanceringen af Apples iOS 14, en styresystemsopdatering til iPhones og iPads, skabte specielt én funktion opmærksomhed blandt webbureauer, digitale marketing specialister, og hos virksomheder, hvis markedsføring afhænger af Facebook. Funktionen der er tale om, er en notifikation der dukker op når du henter en app fra App Store på din iOS 14 enhed. Som noget nyt i iOS 14, kræves det at brugeren giver samtykke før apps kan indsamle brugerdata på tværs af apps og websites.

Hvis brugeren vælger at tillade opsamling af data på tværs af applikationer og hjemmesider, vil Facebooks dataindsamling fortsætte uforandret. Beslutter brugeren derimod at fravælge dataindsamling, som mange formodentligt vil vælge at gøre, vil det ikke længere være muligt for Facebook at indsamle data fra hjemmesider som brugeren besøger, eller fra apps som brugeren installerer.

Hvad betyder iOS 14 for mine Facebookannoncer?

Præcise og profitable Facebook annonceringskampagner afhænger af brugerdata, og jo mere des bedre. Hvis der er mindre tilgængelige data, kan det have en indflydelse på effektiviteten af dine annoncer. Med en mindre mængde data bliver det vanskeligere at personalisere og målrette sine annoncer, som i sidste ende kan resultere i en formindskelse af konverteringer på annoncer.

iOS 14 har også en udslagsgivende betydning for remarketingstrategier, der kræver at man kan spore brugeradfærd udenfor Facebook. Vælger brugeren at afvise tracking på tværs af applikationer, kan man som Facebookannoncer ikke spore deres hændelser når de henvises fra en annonce til en hjemmeside, for derefter at ramme dem med en remarketingkampagne hvis de ikke foretager sig et køb.

Hvad er fremtiden for digital markedsføring på Facebook?

Det er endnu uvist hvor stor en betydning iOS 14 har på det digitale marketingøkosystem, men der er svært at forestille sig en SoMe-marketingstrategi der ikke indebærer Facebookannoncer. Det er vigtigt at pointere, at det selvfølgelig stadig er muligt at skabe effektive Facebookannoncer, man bør blot tage højde for de nye ændringer. Det er også værd at nævne, at denne opdatering kun gør sig gældende for Apples devices. Man kan derfor vælge at ekskludere iOS-enheder i sin Facebookannoncering, og fokusere på Android-enheder i stedet for. På den måde undgår man at brænde sit marketingbudget på unøjagtige data fra iOS 14 devices.

Hos Lionlab er vi specialister i at skabe værdifulde annonceringstrategier på Facebook. Vi arbejder altid på at finde de bedste løsninger, som giver mest mening for vores kunder.

Velkommen ombord!

Hvordan har vi hjulpet andre?

Se vores cases og hvordan vi kan hjælpe dig