E-mail marketing

hero

Kom tættere på dine kunder gennem e-mail marketing



Du har sikkert også hørt fuglene kvidre om den forældede e-mail, og at alle åbenbart kun læser på de sociale medier?

Så kan vi lige slå fast, at det i hvert fald ikke er sandt. E-mail marketing er nemlig stadig til stede i bedste velbefindende. E-mail marketing er stadig et af de bedste værktøjer, hvis ikke det bedste til at få kunder i biksen. Derfor er den absolut eneste mission med denne side, at klæde dig på til, at blive den skarpeste e-mail marketing haj på markedet.

Hvorfor nu det?

Overordentlig mange virksomheder lægger alt deres energi på SEO, SEM og sociale medier. Derfor tror de fleste, at de sociale medier har besejret e-mails, og at potentielle kunder har små snigskyttere til at frasortere og umuliggøre vejen gennem e-mails.

Hvordan bruger jeg det?

E-mail marketing kan bruges til at skabe loyalitet mellem dig og dine kunder. Derudover er det et stærkt værktøj til at holde dine kunder opdaterede omkring nye produkter eller kampagner. De fleste kunder vil gerne være opdaterede omkring dig og din virksomhed, hvor e-mail marketing bare er en af de bedste veje.

Hvad er E-mail marketing?

Helt simpelt indebærer e-mail marketing anvendelsen af e-mails til at markedsføre din virksomhed. Derudover kan det bruges til at, styrke og dyrke dine relationer til dine kunder, holde dem informeret og opdateret omkring dig samt uddele specielle tilbud og meget mere!

E-mail marketing er nemlig et direkte telefonrør til kunden, som i øvrigt er yderst effektiv for din pengepung. Det uundværlige værktøj, har udviklet sig betydeligt meget gennem tiden og er stadig et meget nyttigt værktøj på markedet. Faktisk mener flere iværksættere, at e-mail marketing er endnu mere vigtigt i dag end nogensinde før.

Hvad kan det gøre for mig?

Flere analyser viser, at e-mail marketing er det bedste værktøj til en højere CLV – “Customer Lifetime Value”, fordi du netop kan skabe loyalitet og bygge tætte relationer til dine kære kunder. Ud fra CLV kan man nemlig vurdere, hvor meget en kunde er værd i dens levetid.

Hvis man så har styr på CLV, er det nemmere at kunne administrere hvor høj en CPA – “Cost Per Aquisition” skal være. CPA handler om hvor meget, du betaler for en ny kunde. Derfor giver det jo netop ikke en god forretning at bruge 2.000 kroner på en kunde, som måske kun er 500 kroner værd i levetid.

Fordele ved e-mail marketing

Det er registreret, at helt op til 94% af alle internetforbrugere bruger email. Hvorfor markedsføring gennem e-mail giver dig mulighed for at nå langt ud til kunder på en meget simpel måde. Også uden om de sociale medier. Desuden viste en undersøgelse, at hele 75% af alle internetbrugere faktisk foretrækker e-mail marketing.

Så hvis du ikke allerede er e-mail marketing forbruger, så er dette startskuddet for dig. Det er absolut noget, du burde overveje, da du med stor fordel kan nå ud til et bredere publikum og samtidig styrke dit forhold til alle dine nuværende kunder.

Nemt at spore dit afkast!

Når du bruger e-mail marketing, er det også utrolig nemt at spore dit afkast. Det kan nemlig spores gennem en e-mail marketing software, så du helt præcist kan bestemme og målrette dine e-mails. Du kan både finde ud af, hvem der åbner dine e-mails, og hvem der klikker på dine e-mails og derefter bliver videreført til hjemmesiden.

Derudover er det også et stort plus, at din ROI normalvis er meget høj, idet du sparer de annonceomkostninger, der normalt bruges for at nå ud til det rigtige publikum. E-mail marketing er nemlig allerede stærkt målrettet mod de ideelle forbrugere – de har jo aktivt givet dig en personlig tilladelse til at blive henvendt til. Derfor er e-mail marketing også en af de mest effektive marketingstrategier, som samtidigt ikke sætter ild i pengepungen.

Hvorfor er det brugbart for mig?

Hvis du læner dig tilbage og tænker lidt… Lad os sige, at du for eksempel har en gratis kampagne kørende på de sociale medier, hvor typisk 1% af dine følgere ville reagere på det. Men hvis du i stedet har sendt en e-mail, er du garanteret, at du kommer øverst i indbakken og foran alle andre på listen. Denne del gør e-mail marketing ret unik i forhold til mange andre marketingmetoder.

Som lidt ekstra godter i posen så arbejder e-mail marketing også nemt sammen med andre markedsføringsteknikker. E-mail marketing arbejder ekstremt godt sammen med sociale medier, hvor du kan sammenkoble din virksomhedsprofil og e-mailadresse gennem interaktive knapper, som nemt leder til flere sign-ups fra potentielle kunder.

Første skridt:

– Lav en liste over e-mails!

Det er selvfølgelig ikke så nemt at få fat i dine potentielle kunders e-mail, da der er en række spørgsmål, som de sikkert overvejer inden, såsom: Vil de spamme mig? Hvad får de ud af min e-mail adresse? Hvad vil de sende mig? Vil de sælge min e-mail adresse? Derfor skal du gøre det helt klart, hvorfor de trygt og med fordel skal give dig deres e-mail.

Der er flere muligheder at gøre dette på, du kan blandt andet lave et opslag, som inviterer dine følgere til at interagere med dig på e-mail. Du kan endda køre en “lead” kampagne på facebook med formålet om at indsamle kunde e-mails.

Næste skridt:

– Start planlægningen!

Når du har en solid liste over e-mails, er det tid til at starte planlægningen. Der er et stort udvalg af forskelligt indhold, som kunne være relevant for dig. Du kan stort set skræddersy indholdet, så det passer til enhver næse. Eksempler på indhold kunne være links til artikler på din hjemmeside, belønninger for loyalitet, kampagne oversigter, kundeanmeldelser og andet information omkring nye produkter eller tjenesteydelser. E-mails kan også bare være påmindelser, hvis en kunde har vist interesse for din virksomhed

Skræddersy dine e-mails

Gennem e-mail marketing kan du skræddersy dine e-mails til hver enkelt kunde og derved sende personlige e-mails til hver enkelt person. Du kan endda personliggøre dine e-mails og sende forskellige tilbud til forskellige kundegrupper. Dette giver store muligheder for dig, da ikke alle kunder vil modtage de samme tilbud. Derfor er det vigtigt, at du inddeler dine e-mails i forskellige grupper og formål.

Hurtige tips og tricks

Både at skrive det perfekte indhold og vælge den bedste opsætning, kan være en smule overvældende. Bare rolig – vi har her nogle tricks i ærmet til dig, som kan gøre dit liv en del nemmere. Vi har nemlig observeret, at implementering af video i e-mails, i nogle tilfælde forøget omsætningen med 40%. Derudover har brugen af infographics, lister og kampagner også vist sig at kunne forøge interessen.

MEN husk nu lige…

Vær forsigtig med kun at bruge dine e-mail kampagner til at sælge produkter.
De burde også inkludere værdifuld information, som giver mening og samtidig
vedholder kundens interesse for din virksomhed.