UX/Design

hero

Tips og tricks til User Experience design



User experience (UX) også kaldet forbrugeroplevelse har eksisteret i mange år, men ligger stadig og ulmer hos mange virksomheder omkring, hvad det helt præcist drejer sig om?

Du vidste garanteret allerede hvad det står, men det er slet ikke ensbetydende med at forstå, hvordan UX design egentligt fungerer eller hvad det helt præcist handler om?

Helt simpelt involverer UX design alle aspekter af et system, herunder hjemmesider, applikationer, produktydelser, services og alt hvad en bruger oplever i forbindelse med en virksomhed. Virksomhedens fineste evne er at optimere og udvikle positive, opsigtsvækkende og brugervenlige oplevelser med deres digitale platforme, hvilket i det store hele betegner UX som term og disciplin. User experience omfatter altså en proces for at skabe produkter eller service, som giver mening og er relevante i forhold til brugerens oplevelse på dit websted. Faktisk så involverer det hele designprocessen fra etablering af et produkt til at integrerer det inklusiv markedsføring, design, brugervenlighed og funktionalitet.



Hvad kan jeg mon bruge det til?

User experience design indebærer selve rejsen fra besøgende til kunde, hvor du gennem et strategisk og velproduceret design, kan du skabe en platform eller produkt, som brugerne finder intuitivt og let anvendeligt. Altså, det handler om at skabe den bedst mulige brugeroplevelse for dine kunder på din hjemmeside. UX design omfatter derfor et grundigt forarbejde og viden omkring nogle forskellige fagområder såsom: bruger-research, bruger-testing, prototyping, interaktionsdesign, wireframing, værdibaserede tankesæt og design thinking. UX design kan derfor bruges til at muliggøre, forbedre og forstærke den besøgendes samlede oplevelse, når de interagerer med en hvilken som helst platform eller kanal, som er administreret af den pågældende virksomhed.

UX indebærer historien, der allerede begynder, før produktet er i forbrugerens hænder

Ingen produkter kan stå alene. Et produkt er mere end bare et produkt. Et produkt involverer et sammenhængende integreret design af oplevelser, fra den første intention omkring produktet til den sidste refleksion omkring produktet. Det handler altså om at få hele processen til at arbejde sammen på bedst mulige grundlag.


Heldigvis har vi et par UX tricks i ærmet til dig, som hurtigt kan forbedre brugeroplevelsen på din hjemmeside




Brugernes problemstillinger

Problemer vi ofte møder i relation til brugeroplevelse på hjemmesider:

  • hjemmeside komplikationer
  • uoverskueligt layout
  • dårlig navigation på webstedet
  • forvirrende design af menupunkter
  • ingen kontraster i design
  • omfattende og indviklet log-in eller check-out side
  • høje ekstra omkostninger
  • oprettelse af brugerprofil
  • forvirring omkring indkøbskurv
  • dårlig leveringsmuligheder
  • omkostningsfulde returnerings muligheder
  • forvirrende betalingsmetode

Det handler om metode

Metoden bygger på: Hvorfor, Hvad og Hvordan

Hvorfor

“Hvorfor” involverer brugerens motivation til produktet, herunder om produktet relaterer til en opgave som brugeren ønsker at udføre eller hvis produktet har værdi af særlig karakter for brugeren.

Hvad

“Hvad” omfatter funktionaliteten omkring produktet, herunder hvad produktet kan udføre, forbindes med eller kan bruges til.

Hvordan

“Hvordan” relaterer til designet af funktionaliteten, herunder anvendeligheden og det æstetiske udtryk for et produkt.

Vi anbefaler at starte med at tænke på “hvorfor”, før man bestemmer de næste trin, med formålet om at skabe produkter som brugere kan forbinde med en meningsfuld oplevelse.

Brugercentreret tankesæt

UX design handler altså om, at designe til brugere med, hensyn til tilgængelighed og imødekommenhed, at kunne sætte sig i brugeren sæde og dermed skabe den mest optimale brugeroplevelse. UX design har derfor en fod i forskellige felter og baggrunde, såsom visuelt design, programmering og interaktionsdesign. Dette omfatter typisk bruger forskning, design af wireframes og interaktive prototyper. Det vigtigste element i UX design, findes i at centralisere brugerens behov i alle design- og udviklingsindsatser.

Lionlab arbejder med UX design i en form for brugercentreret arbejds- og udviklingsproces, hvor indsatserne bearbejdes og implementeres løbende, indtil brugernes behov og ønsker er løst på mest optimale måde. Lionlab bruger en gentagelses metode, bygget på et brugercentreret tankesæt og reelle data, som skaber forståelse for brugeren og deres kontekst omkring deres problem.






Skab flow

Du skal tænke på din hjemmeside som en landevej, hvor du uden besvær vil lede dine potentielle kunder fra en vej til den anden afkørsel, hvor brugeren let og simpelt forstår vejen hen til dens behov. Derfor er det vigtigt, at du som hjemmeside administrator, ved præcist hvilken vej du skal lede dine brugere. Det er lidt som de selvkørende biler, bare hvor du er teknologien og beslutningstageren bagved rattet, og kunden er blot din sidekammerat.

  • Placer overskrifter og sektioner ovenover hinanden for at forøge læsbarheden
  • Undgå sider som ikke kan sammenkobles med andre sider på din hjemmeside
  • Brug altid originale menupunkter, ikke lad din bruger unødvendigt tænke for meget
  • Skab genkendelse på hver side gennem layout
  • Det er vigtigt at hver side skal have et formål, som er let at forstå

Navigering

  • Altid implementer en konsistent og åbenlys menu sektion, som er ens på alle sider
  • Menupunkter skal være opsigtsvækkende og have åbenlys klik-funktion
  • Din hjemmeside burde altid indikerer et stærkt udtryk, som repræsenterer dig og dit brand
  • Det er altid vigtigt at brugeren føler, at oplevelsen på din hjemmeside er åbenlys og nem at navigere sig på
  • Det er en god mulighed at bruge “sticky menus”, hvilket øger brugervenligheden
  • Vis overskuelige overskrifter over hvor brugeren befinder sig på siden
  • Placér dit logo og indkøbskurv som milesten på hjemmesiden
  • Skab kontraster i dit design, så designet fremstår overskueligt for brugeren
  • Undgå lange sider, da der er større sandsynlighed, for at dine brugere ikke vil kigge videre på andre sider
  • Altid inkluder en “søg” knap, dette forøger brugerens muligheder for navigering

Optimering

  • Optimer altid din hjemmeside så den er toptunet til mobilt brug
  • Forøg hastigheden af din hjemmeside, så dine brugere kan opfylde deres behov hurtigt og nemt
  • Det er væsentligt at dit tekstindholdet på din hjemmesiden loader før dine billeder, så din bruger ikke mister tålmodigheden
  • Implementer korrekte links til de forskellige sider
  • Optimer links til serviceydelser
  • Synliggør muligheder for returnering og levering
  • Vis certifikater for at opretholde troværdighed og autencitet

Indkøbskurv

  • Brug muligheden for gæstebrugere, så brugeren ikke nødvendigvis skal oprette en brugerprofil
  • Implementer én-sides udtjekning
  • Vis beløb i indkøbskurv og præcise leveringsdato så tidligt som muligt for kunden
  • Vis flere forskellige leveringsmuligheder for kunden, så kunden selv har mulighed for at tage beslutningen omkring pris og tid
  • Optimering af tjek-ud processen så den fremstår hurtig og simpel
  • Ekstra tip: inkludér nedtælling af ordrens tilgodehavende i indkøbskurven

Disse metoder og tips er få ud af hvor mange andre metoder, som er yderst relevante i konstruktionen af en brugervenlig hjemmeside. Ved at implementere disse metoder på dit websted, kan du øge gennemsigtighed samt guide kunden nemmere igennem indkøbsprocessen, hvilket med høj sandsynlighed vil forøge konverteringsraten. Dine potentielle kunder vil få bedre navigationsmuligheder og få nemmere adgang til alle oplysninger. Disse få metoder vil reducere friktion på indkøbsprocessen ved at fjerne belastninger og vanskeligheder på webstedet, hvilket giver brugeren en klar vision navigering og sit foretagende.

Derudover er der et hav af andre fordele ved at inddrage UX design og brugercentreret tankesæt, da det bl.a. foruden højere konverteringsrate også med stor sandsynlighed vil reducere din bounce-rate.