Lookalike Audiences – nu kan du også målrette dine kampagner gennem LinkedIn

Er du B2B-marketingkonsulent, så kender du også vigtigheden i, hvor altafgørende det er, at nå ud til dine første rangerede kunder og skabe gode leads. Marketingkonsulenter har sat deres lid til LinkedIn Ads med formålet om at nå ud til deres potentielle målgrupper. LinkedIn udbyder effektive måder og metoder til at bringe dine målsætninger til livs. Lige meget om fokus har været på at generere vækst eller brand awareness, så har LinkedIn altid tilbudt B2B marketing løsninger til forskellige formål.

Hvad er dit fokus?

Hvis dit fokus, som alle andres, er at målrette din online kommunikation til de mest potentielle kunder og forhøje dine high-quality leads, har LinkedIn nu åbnet for et allerede eksisterende produkt, som du med garanti vil finde brugbart i forhold til dine B2B kampagner. Det hedder nemlig Lookalike Audiences. Ret genialt, så vil denne metode nemlig nemt kunne finde de kunder, som minder om dine nuværende eksisterende kunder, der skaber flere leads, mere trafik, osv. hvorfor din virksomhed nu nemmere kan nå ud til potentielle leads gennem LinkedIn.


Hvad er Lookalike Audiences overhovedet?

Så er det med at lytte ekstra godt efter, det er nemlig et knivskarp værktøj, som kunne gå hen og få rigtig meget magt. Det handler nemlig lige præcis om de kunder, som du endnu ikke kender, men som kunne være yderst potentielle for dig. Disse potentielle kunder  har nemlig de samme interesser som dine nuværende kunder, hvilket vil sige, at de højst sandsynligt kunne være meget interesserede i dig. Disse potentielle kunder er meget lig med dine nuværende kunder, da man gennem LinkedIn data kan analysere forskellige aspekter såsom: jobbeskrivelse, uddannelse og branche osv.

Kender vi det ikke allerede et andet sted fra?

Du er skarp! Facebook bruger nemlig allerede Lookalike Audience metoden. En analyse viste at, disse Lookalike metoder fremført i form af annoncering og markedsføringskampagner på Facebook har skabt høje fortjenester. Mange virksomheder foretrækker det frem for targeting strategier, til at identificere de kunder, der vil udføre den højeste performance- og konverteringsrate.

Banebrydende for netop dig!

Nu er Lookalike Audience feature nemlig muligt på verdens største og mest professionelle netværksplatform. På baggrund for LinkedIn’s knivskarpe og akurate profil-genererede data, Lookalike algoritmerne vil lade dig finde nye kunder til dine kampagner. Det i sig selv er en yderst banebrydende vej, til at nå ud til nye potentielle leads, som allerede er identificeret som værende ens med dine nuværende kunder. Denne metode vil tage alle brugere - ud fra en remarketing list eller email list - og vil derigennem finde flere brugere som kunne være potentielle for dig. Lookalike Audiences metoden på LinkedIn er en absolut skarp ressource til at opnå kvalitets leads.

Det lyder ret så spændende tænker du nok?....

Hvad får jeg ud af det?

Det kan vi heldigvis give dig nogle ret reelle bud på, så dine leads kan stige i vejret, eftersom vi endelig har mulighed for at udnytte LinkedIn platformens potentiale.

Her kan vi bare fortælle dig de fem hurtige fordele.

  • hjælper dig med at finde nye kvalitets leads.
  • giver lov til at skabe et matchende kundesegment.
  • giver dig mere kontrol over dine mulighederne for leads.
  • hjælper til at nå ud til potentielle leads, som er ens med dine nuværende potentielle kunder.
  • maksimerer din ROI på grund af specifik målretning.
  • hjælper dig med at skalere din kampagne hurtigt og nemt.

Hvordan gør man så?

Det er ret så enkelt og nemt. Du har nemlig mulighed for enten at inkludere eller ekskludere din målsætning i forhold til Lookalikes. Vælger du at inkludere Lookalikes, kan du bruge det totale af 17 targeting facets (aka målretning faktorer) som LinkedIn giver adgang til, i forhold til at adskille brugerne, og derved identificere dine potentielle kunder og Lookalike Audiences. Disse targeting facets involverer bl.a. lokation, virksomheds- eller organisations titel, industri, jobtitel, jobfunktion, virksomhedsstørrelse og mange andre faktorer. Derfor er det vigtigt at målrette dine Lookalikes bedst muligt, da betydningen er essentiel for resultatet og din fortjeneste.

Først og fremmest skal du identificere dit matchende målgruppesegment og potentielle brugere. I hjertet af alle disse Lookalike audience, finder du kilden og roden til dine nye potentielle Lookalike kunder, undfanget og skabt af de data, som du har puttet ind i maskinen. Derved kan du identificere hvilke matchende kundesegmenter, du gerne vil oprette Lookalike audiences på. For yderligere at optimere og forbedre dit kundesegment, kan du bruge de ovenstående omtalte targeting facets (målretning faktorer).

Du vil også blive bedt om at identificere den placering, som du præcist vil målrette hen imod. Den placering du vælger, kan både været helt specifik med udvælgelse af bestemte byer eller indebære hele kontinenter. Derudover anbefales det, at du opbygger dit kundesegment ud fra dine bedste kunder, for at opnå de bedste resultater.

Dernæst vil LinkedIn skabe dine Lookalike audiences med deres Audience Expansion værktøj. Din kampagne Manager vil generere en liste bestående af matchende Lookalike Audience segmenter (lignende kundesegmenter), som automatisk vil tilføjes til din målgruppe liste. På din “Uploaded List” over kundesegmenter kan du finde dine nye Lookalikes baseret på din eksisterende kontaktliste og profiler. Under “Website audience” kan du finde Lookalikes, som er baseret på retargeting segmenter.

Så snart din kampagne er lanceret og LinkedIn har fundet dine nye Lookalike segmenter, kan din kampagne begynde at levere resultater. I forhold til “additional Lookalikes” sammenligningerne, er det muligt at udarbejde mere skræddersyede budskaber, da disse kan beskrives som mere specifikt kvalificerede segmenter. Ved at bruge dette værktøj, som en del af dine annoncekampagner, får du en langt bedre svarrate (response rate). Endnu bedre vil dine displayannoncer nå flere premium brugere, som også kan betegnes som professionelle fagfolk.

Du skaber de personlige fordele!

Du vil altså kunne nå ud til flere og samtidigt gøre hver interaktion mere relevant og personlig. Du kan skabe den rigtige vej for dig, ved at teste forskellige kundesegmenter og derved identificere, hvilke faktorer udfører de bedste resultater.

Hold øje med din ROI

Du kan nemt følge med i dine tal og måle afkastet på dine annoncer og kampagner, bygget på Lookalikes sammenligninger, ved at bruge værktøjet “real-time reporting” under Campaign Manager.

  • Ønsker du at tracke dine konverteringer på dine Lookalike annoncer, skal du bruge funktionen “conversion tracking”.
  • For at optimere dine kampagner, kan du bruge analyseredskabet “built-in analytics”.

LinkedIn har gjort det nemmere for dig at spore dine resultater, gennem en “conversion tracking” funktion, hvor resultaterne kan hjælpe dig med at optimere dit indhold. Denne indsigt kan være et fantastisk værktøj til at træffe strategiske beslutninger om dine kampagner.

Giver dig ben at gå på

Ved at bruge Lookalike metoden på LinkedIn kan du styrke og skalere dine annoncekampagner og derigennem nå et højt antal kvalitets leads. Sammenlignet med andre sociale medie platforme, kan du nu målrette din kampagner på et knivskarpt niveau, samt engagere dig i værdifulde muligheder, som på den anden side set, kunne have været uden for din rækkevidde.  

Hvordan har vi hjulpet andre?

Se vores cases og hvordan vi kan hjælpe dig