Nu hvor du har sneget dig ind på bloggen, kan du glæde dig til at blive ekspert på Priming Marketing. Det handler helt præcist om psykologiske stimuli og, hvordan priming kan påvirke dine kunder til, at vælge dine produkter. Disse fantastiske eksempler er lavet til at kickstarte din performing og lande konverteringer lige ned i din lomme.
I dag tager vi et styrtdyk ned priming strategierne, der burde være et primært fokusområde i din store marketing muskel.
Du kan starte med at spørge dig selv, hvor helt fantastisk det kunne være, hvis psykologiske virkemidler kunne fremme dine USP’er, helt uden du behøves at præsentere dem eller endda vise dem. Priming Marketing kan nemlig gøre en kæmpe forskel for dine annoncer.
Lad os se på flødekagerne…
Hvad betyder det?
Priming Marketing indebære teknikker, som indirekte gør indflydelse på dine beslutninger og adfærd, uden du er opmærksom på det. Dette kan være bestemte ting i dit omkringværende miljø, som påvirker os til at gøre noget anderledes. Priming marketing handler altså om stimuli, som kan påvirke brugernes underbevidste reaktioner og beslutninger. Det indebærer associationer, der udviklesi vores underbevidsthed og, som er svære at bemærke.
Et helt originalt eksempel på anvendelse af priming marketing, er i forhold til restauranter, og deres brug af stimuli. Når en restaurant spiller italienske toner i højtalerne, er det vist, at det får gæsterne til at købe mere vin. På den måde primes gæsterne (underbevidstheden påvirkes), idet gæsterne helt ubevidst forbinder musikken med deres erindringer om Italien. Dette kan formentligt indeholde underbevidste tanker, om en ferie i Italien, hvor gæsterne nød en god flaske vin.
Heldigvis handler Priming Marketing ikke kun om musik, der er nemlig rigtig mange måder at bruge det på.
Er det manipulation?
Måske du allerede nu holder på bremsen og får kaffen galt i halsen, hvis vi nævner ordet manipulation. Bare tag det helt roligt!
Der er ingen tvivl om, at priming indeholder psykologiske effekter men, det betyder ikke, at det er manipulation af mennesker.
Et andet eksempel på priming var et forsøg, der blev foretaget med formålet, om at reducere kriminalitet i metroområder. Forsøget gik ud på at spille klassisk musik i metroen, hvilket fik antallet af kriminelle hændelser til at falde drastisk.
Du har sikkert prøvet det før...
Priming har altid været brugt, lige siden marketing blev opfundet, i større og mindre omfang. Det betyder ikke, at du hjernevasker dine brugeren til den forkerte beslutning. Faktisk har priming den helt modsatte effekt på flere områder. Det kan nemlig også have en negativ effekt, hvis kunden har en negativ association med oplevelsen.
Du har sikkert bevæget dig ind på en hjemmeside, hvorefter du straks har forladt siden, fordi den slet ikke levede op til dine forventninger og din ide omkring et produkt. Dette er sikkert fordi du er blevet primet, til at synes om et produkt, uden du egentligt har brug for.
Priming Marketing: Stroop-effekten
Den primære ide omkring stroop-effekten, handler om identificering og mønstre, da vi er bedre til at identificere farver end ord. Især når vi skal huske, er vi bedre til at huske, hvad der illustrativt adskiller sig fra mængden. Dette er også i sammenhæng med vores underbevidsthed og, hvad vi associere situationen med.
Det handler om dine associationer...
Som et eksempel kan du tænke på farven blå. Farven blå kan associeres med meget og, dette inkluderer også ting. Når farven blå nævnes, vil det automatisk sætte din underbevidsthed i gang med at producere associationer. Dette kunne være associationer i forhold til havet, himlen eller begge dele. Efterfølgende kan disse associationer udvikle ideen omkring en solferie. Her er der tale om Priming Marketing, da der bruges stimuli, som påvirker underbevidstheden til at producere forestillinger. Disse stimuli kan gøre indtryk på dine bevidste beslutninger og modtageligheden for annoncer.
OBS: Hvis din annonce handler om at sælge storbyferier eller oplevelsesrejser, er der andre farver, som appellerer bedre til underbevidstheden.
Hvordan bruger jeg det?
Nu når du kender til, det psykologiske perspektiv, i forhold til priming, vil du sikkert gerne lære at bruge det. Det er nemlig tid til at vise dig nogle fantastiske eksempler på, hvordan du kan bruge det i dine annoncer.
Direct Attribute Priming
Dette fænomen handler om at spørge de rigtige spørgsmål og derved lede kunden til en beslutning. Et simpelt spørgsmål kan nemlig lede til mange veje. Det kan få kundens tanker i spil, og skabe associationer som påvirker kundens beslutninger, når det kommer til et køb. Det faktuelle ligger i, at der skubbes noget under vores næse, som sætter vores underbevidsthed i gang. Når du bruger denne strategi, kan du producere associationer og derigennem gøre opmærksom, på dine produkters færdigheder.
Der er et hav af måder at gøre dette på:
- Direkte spørgsmål
- Grafisk inspiration
- Produkt funktioner
- Overskrifter
Nøglen til denne teknik er IKKE at være den originale og førende sælger, da det kan udløse en negativ association.
Priming som brandingstrategi
Priming Marketing burde inkluderes i hele din samlede brandingstrategi. Det burde figurerer som et filter over din hjemmeside, produktside og alle dine annoncer. Et godt eksempel på denne teknik er fra en møbelbutik, som testede deres kunder, i forhold til branding på deres hjemmeside. Testen gik ud på at markedsføre, deres hjemmeside forskelligt, i forhold til udtrykket og design. På den måde blev der designet to forskellige landingssider med forskelligt design og layout. En af deres landingssider havde skyer som baggrund, og en anden havde mønter. Undersøgelsen viste, at kunderne der så skyerne, havde større tilbøjelighed til at købe sofaer med fokus på komfort og kvalitet. De kunder som så landingssiden med mønter, havde tilbøjelighed til at vælge, i forhold til prisen af sofaen. Kunderne udtrykte i interviews, at de ikke havde været opmærksom på designet af hjemmesiden. Kunderne havde ingen ide om, at designet havde påvirket deres beslutning i forhold til købet.
Derfor er det altafgørende at bruge levende billeder, sprog og farver, da det med stor sandsynlighed påvirker forestillingerne omkring dine produkter.