Sociale Medier – sådan skaber du skarpe kampagner i højsæsonen

En komplet guide til perfekte SoMe kampagner

De sociale medier fylder mere og er langt mere konkurrencedygtige end nogensinde før. Især i forbindelse med de kommende begivenheder og højtider, som lige snart banker på døren. Denne tid er nemlig en perfekt mulighed for at, skære igennem alle de støjende juleklokker og, komme i forkøbet i forhold til dine konkurrenter. 

Denne tid bringer ofte følelser, helt ud på skjorten i en kombination, af spænding og nostalgi. Hvis din kampagne kan ramme bare et lille hjørnespark i den retning, så kan du ofte fordoble effekten af din indsats på de sociale medier. 

Hvorfor er det vigtigt?

De sociale medier er det perfekte sted, at markedsføre dit brand, i løbet af højtiderne. Brugerne klikker rundt på de sociale medier Facebook, Instagram og Twitter for gaveideer og gode tilbud. Statistikkerne viser, at hele 72% af alle voksne, som bruger internettet, også bruger de sociale medier. Derfor giver det dig en kæmpe mulighed for at, øge opmærksomheden omkring dit brand og, engagerer dine potentielle kunder. Mange virksomheder yder kun en minimal indsats, hvor de blot skyder en bold ud, og derefter lader den flyde. Derudover fokuserer flere virksomheder kun på slutmålet og konverteringer, hvilket selvfølgelig også er brændstoffet i maskinen. Selvfølgelig er det jo det! Men for at have en vellykket SoMe strategi, må du erkende, er du er nødt til at tænke udenfor kagedåsen. De sociale medier vil ikke få dig i mål på blot en måned, men det vil hjælpe dig godt på vejen. 

Men hvorfor ikke gøre en lidt større indsats og få en endnu større del af lagkagen. Nøglen til julegave køberne er meget simpel. Du skal engagere din målgruppe, på et følelsesmæssigt niveau, og få dit budskab foran de andre konkurrenter. Dette indebærer typisk også lidt knaster til de betalte annoncer, men det vil give en endnu større gulerod i sidste ende. Med den rigtige strategi og indsats på SoMe kan du øge salget og samtidigt skabe en ekstra god julestemning på kontoret. 

I denne uges blog indlæg, vil vi servere nogle SoMe strategier, som du kan bruge i dit eget marketing mix. Desuden er der kreative eksempler på content, som du kan hente masser af inspiration fra. Disse eksempler er lavet til at sætte dine tanker i gang og lade kreativiteten blomstre, så din virksomhed kan stå knivskarpt i højsæsonen. 

Lad os starte! 

De hurtige og effektive: 

  1. Vælg dine metrikker med omhu
  2. Kombiner dit indhold
  3. Udvælg dit publikum
  4. Tænk på alle dine kanaler 
  5. Involver dine andre kanaler
  6. Skab en større og bedre brugeroplevelse
  7. Lav opfølgninger på dine leads
  8. Inkorporerer de sociale medier i dine e-mail kampagner

Hvordan skal jeg bruge de forskellige platforme?

Twitter - afstemninger

De sociale bliver bliver konstant opdateret og får nye funktioner, som gør det nemmere at engagerer brugerne og skabe kontakt. Twitter funktionen “polls” kan bruges til at identificere brugernes problemer og bekymringer. Derudover kan Twitter også bruges til at overvåge konkurrencen og bestemte søgeord. 

Facebook Live - events og gaver

Flere virksomheder er begyndt, at bruge Facebook Live til, at give deres følgere specielle tilbud eller opdateringer. Derudover kan du også bruge Facebook events, da det kan give et stort afkast, når en følger trykker på deltager. Dette spredes hurtigt, da følgerens deltagelse kommer til syne for flere følgere. 

Instagram - stories 

Instagram stories er hurtigt blevet meget populært, hvor virksomhederne burde at bruge funktionen i højtiderne. Instagram stories har nærmest overtaget platformen. Stories funktionen giver mulighed for at integrerer produkter, som bliver inkorporeret i brugernes feed, hvilket på mange måder forenkler købsoplevelsen for brugerne. Derudover kan det midlertidige indhold gemmes under “highlights”, så det kan blive på profilen gennem hele sæsonen. 

Hvordan bruger jeg de sociale medier i højsæsonen?

[Strategi # 1] SoMe udsmykning

Denne strategi er den mest åbenlyse i social media marketing, når det gælder højtider. Strategien kræver nemlig ikke en større indsats, men til gengæld har en enorm effekt på bundlinjen. Som det første kan du blot opdaterer dit coverbillede, og måske endda også dit profilbillede, så det reflekterer højtiden. Dit coverbillede kan for eksempel indeholde en medarbejder, som er frisk på at klæde sig ud til halloween. Det kan også være en video, hvor det regner med juleslik foran hoveddøren. Derudover kan du selvfølgelig også bare lave en grafisk illustration, som antyder og reflekterer højtiden. Du kan blot vælge at dekorere dit logo med en fin udsmykning. 

[Strategi # 2] Tænk som julemanden

Alle elsker gaver og de fleste elsker små overraskelser, og dette gælder især omkring højtiderne. Dette kan nemlig gøre underværker, at give dine gode følgere lidt igen, og forkæle dem gennem de sociale medier. Nogle højtider er måske bedre end andre, såsom julen og valentinsdag, men det kan nærmest fungerer i de fleste tilfælde.

Når du giver en gave, behøver den ikke nødvendigvis at være hverken dyr eller eksklusiv. Gaven skal blot skabe en form for værdi for kunden. Her er det relevant at påpege, at der ikke bare er tale om en rabatkode. Der er altså tale om en hel reel gave, som kan få kunder i den fysiske butik, når de skal hente den eller, til at klikke på andre produkter. Det kan for eksempel være, at du skriver på de sociale medier, at der er en ekstra jule-overraskelse på webshoppen i dag. Det kan også være, at der er julekager til dem, som har lyst til at kigge ned i den fysiske butik. Derudover kan det også være specifikke gaver, til dine bedste kunder, dette inviterer også kunden til at lave indhold omkring din gave på de sociale medier.

Dog er det vigtigt at påpege, at du ikke må opfordre til det, da det hurtigt kan ødelægge konceptet omkring gaven. Hovedformålet ved denne strategi er, at få dine kunder til, at deltage og engagerer sig på de sociale medier. 

[Strategi # 3] Tema indhold

Fra et grafisk og virtuelt perspektiv er der uendeligt mange forskellige ideer og emner, som kan bruges i dit marketing mix, i anledningen af en bestemt højtid. 

Der er især to veje, som du kan vælge:

  1. Opret og publicer indhold, som er i længere form på din blog, som kan deles på de sociale medier.
  2. Opret og publicer indhold, som er i kortere form, på de sociale medier. 

Længere form

Denne form for indhold leder sandsynligvis ikke trafik fra et organisk søgesperspektiv på kortere sigt. Derimod kan det lede trafik fra et socialt perspektiv fra samme øjeblik. Netop denne slags indhold vil med større sandsynlighed deles, hvis brugeren er i en bestemt situation, som de kan relatere til. 

Korte form

Denne slags indhold kan indebære, en lille afstemning omkring nogle, bestemte emner eller interesser. Indholdet kan også være bygget op omkring spørgsmål, hvor blandt andet memes er et stort hit på de sociale medier. Hovedformålet med denne form for indhold handler om at skabe hurtig engagement, hvor brugere kommenterer og deler dit indhold. 

[Strategi # 4] Skab et hashtag 

Hashtags kan være en rigtig god måde, at få mange mennesker til. at tale om et bestemt emne. Hashtag gør det også nemmere for brugerne at, finde indholdet og derefter, vende tilbage til det senere. I nogle tilfælde kan et hashtag, få flere mennesker til at starte flere samtaler, som handler om samme emne. Hovedformålet er at skabe et rum, på de sociale medier, som både er kraftfuldt og sjovt i en kombination. 

Har du brug for mere inspiration til skarpe SoMe strategier i højtiden, så er vores team altid klar til at skabe kreative kampagner. Vi håndterer al slags distribution, også på de sociale medier, hvis du ønsker det. Når du vælger at benytte dedikerede eksperter, kan du skabe store resultater for dit content på dine sociale medier. Vi glæder os til at komme i mål med dine projekter!


Hvordan har vi hjulpet andre?

Se vores cases og hvordan vi kan hjælpe dig