Facebook opdatering af tekst- og billedformat
Facebook har lavet mange opdateringer i 2019. Både i forhold til designmæssige opdateringer af Facebook Business Manager, herunder deres introduktion af “Watch”, samt den nye betydning for “Grupper”. Denne nyeste opdatering har stor betydning for dig som annoncør og selve markedsføringen af dine produkter og services.
Den nyeste opdateringen bliver lanceret den 19. august 2019.
Denne opdatering indebærer nye designmæssige forandringer for mobilenheder (FB5). Facebook mener, at disse forandringer af annoncerne skal forekomme, som være mere enkelte, hurtigere og mere dybdegående i deres format.
OBS: Det siges også, at de i øjeblikket bygger på et nyt desktop design, som launcher inden for de næste få måneder. Så følg med - hvis du vil vide, hvordan det vil påvirke dig og dine annoncer.
Hvad betyder det?
Denne opdatering vil påvirke, hvordan dine annoncer og kampagner fremvises på mobilenheder.
Det første bemærkelsesværdige ved den nye opdatering omhandler forandringen af mængden af tekstindhold, som bliver vist på annoncerne. Indtil nu har det været muligt at have op til 7 linjer med tekstindhold, hvor kravene nu vil blive indskrænket til kun 3 linjer med tekstindhold.
Deruover vil opdatering påvirke, hvordan brugere ser annoncen i forhold til billedformatet eller video indholdet. Facebook har nemlig besluttet at reducere størrelsen, så annoncerne optager mindre plads i brugerens newsfeed.
Tidligere kunne facebook annoncer fylde en hel side på mobilenheder, med en ratio på ca. 2:3, hvor de nu højest kan fylde med en ratio på 4:5 og dermed tage mindre plads på nogle typer af mobilenheder.
Facebooks kommentar til disse ændringer:
Hvordan vil det påvirke mig?
Som du sikkert kan forestille dig, kan disse forandringer have stor indflydelse på, hvordan du nu skal opbygge dine annoncer på Facebook. Især fordi prisen på annoncerne formodentlig vil være den samme dog med et forringet produkt til forskel.
Hvad kan jeg gøre?
Der er nogle forskellige metoder til at imødekomme forandringen og rode bod på forskellen, dog kræver det en endnu skarpere annoncetekst med et kreativt twist. Vi har opstillet nogle eksempler på, hvordan du kan opbygge din annoncetekst og derved fange brugernes opmærksomhed på mindre plads:
- Fokus på de mere følelsesladede ord
- Tal direkte til dine brugere
- Udtryk dit budskab så tidligt som muligt i teksten
- Brug en fortællende tone og derigennem engagere brugerne til at trykke på “se mere”
- Stil spørgsmål til dine brugere og lad dem reflektere over emnet
- Brug et provokerende sprog
De første tre linjer bliver endnu mere altafgørende i forhold til at fange brugernes opmærksomhed!
I forhold til billedformatet er der også nogle metoder, som kan være behjælpelige til at bekæmpe ændringerne. Vores forslag lyder:
- Vær opmærksom på størrelsesforholdene så Facebook IKKE skalerer billedet (til forskel fra de gamle størrelser 2:3)
- Brug splittest (mindre størrelse betyder mindre mulighed for at afbryde brugeren fra at scrolle nedad)
- Skab kreationer som har blikfang, så brugerne hurtigt får interesse for hvad der foregår på deres feed
- Brug farver som skiller sig ud fra Facebooks grundfarver, så det vækker mere opsigt
Denne nye opdatering af formatet tillægger annoncøren et større ansvar, da det øjeblikkelige fokus er vigtigere end nogensinde før. Der er mindre plads til både tekst- og billedindhold, hvilket gør det endnu mere vigtigt at teste dit indhold jævnligt. Det er vigtigt at vide, hvordan og hvornår dine brugere er aktive og har overskud til at kigge deres newsfeed igennem, når du med arme og ben forsøger at tiltrække deres opmærksomhed.