Universal Analytics (UA) måler data anderledes end GA4, så sammenligning af data mellem de to vil ikke være en-til-en.
Vi gjorde selv en indsats for, at GA4 skulle konfigureres, køre og indsamle data for vores kunder inden 1. juli 2022, så man stadig kunne lave sammenligninger år til år og måned til måned. Men hvis du er en af de som udsatte det, indtil Google selv oprettede en automatisk GA4-migration for dig, kan det være svært at lave en-til-en sammenligning, da der er væsentlige forskelle mellem, hvordan UA og GA4 indhenter data.
Det er dog ikke umuligt. Her er, hvad du behøver at vide:
Datamodeller, der er fundamentalt forskellige
GA4 er baseret på hændelser og parametre, mens UA var baseret på sessioner og sidevisninger. Begge metoder kan indsamle og tælle data, men resultatet vil være forskelligt i en afrapportering.
Hvad betyder det på dansk?
Du rapporterer forskellige metrics - Metrics er kvantitative målinger.
Hvis metrics hedder det samme i UA og GA4, er du naturligvis fristet til at tro, at tallene matcher hinanden. Der kan dog være en vis afvigelse.
Her er nogle eksempler:
Antal brugere
Dette er den samme hjemmesides GA4-bruger/nye brugerantal for den samme nøjagtige tidsperiode:
GA4 runder tallene, men du kan se, at GA4 har omkring 11% færre brugere end UA.
Sessionerne
En session er det besøg, en bruger foretager på siden. I GA4 er der et par vigtige forskelle, når det kommer til at tælle sessioner, hvilket faktisk gør optællingen mere nøjagtig.
Begge platforme har en standard "timeout" når sessionen varer over 30 minutter. Men UA genstarter sessionen ved midnat, eller når der klikkes på en UTM-kampagnekode.
Dybest set er de "session count"-tal, du har rapporteret i årevis, ikke helt nøjagtige.
De to "fejl" er rettet ved GA4, så antallet af sessionerne bliver talt mere rigtige.
Konverteringsprocessen
Der er forskel på, hvordan de to platforme beregner konverteringer.
UA tæller fx kun én konvertering pr. session for hvert mål, der er sat op. Hvis en bruger fx klikker på et telefonlink flere gange, vil UA kun tælle én konvertering pr. session.
En "Foretaget opkald"-målopsætning i UA ser sådan ud:
GA4 tæller en konvertering hver gang, selvom den samme hændelse registreres flere gange i løbet af en session (samme bruger, samme websted, samme besøg):
I dette tilfælde er det vigtigt at forstå den rette sammenhæng.
Man kan argumentere for, at GA4 puster konverteringer op, fordi den samme person klikker på telefonlinket flere gange (formodentlig for det samme formål).
Alternativt kan du argumentere for, at det eneste, du burde interessere dig for, er, om brugeren konverterede på dit "call-to-action" - ikke hvor mange forsøg det tog den pågældende session. Men uanset hvilken tilgang du foretrækker, så er GA4-metoden nu blevet standarden.
Kigger vi på det på en anden måde, så tæller GA4 to konverteringshændelser for en "Læg i kurv"-konvertering, hvis en bruger lægger et par bukser i en kurv, fortsætter med at shoppe og tilføjer sokker.
Ifølge GA4 er det passende at tælle to konverteringshændelser (afhængigt af hvordan man ser på det).
En ny måde at tænke metrics for hjemmesidens performance
Som et resultat af GA4 får vi en ny måde at tænke på hjemmesidens succesmetrics. Her er nogle eksempler:
Sessionerne
GA4 opfordrer os til at tænke på sessioner, der resulterer i meningsfuldt engagement.
Den første nye ting som er anderledes fra UA, er "Engaged sessions", som blot er en optælling af brugerhandlinger.
Det betragtes kun som en engageret session, hvis den varer længere end 10 sekunder, har en eller flere konverteringshændelser eller har to eller flere side-/skærmvisninger.
Dette er hvad GA4 bruger til sin standard. I UA er "engageret session" ikke en standardmetrik.
Afvisningsfrekvens - "bounce rate"
Det var engang normen at rapportere en lav afvisningsprocent som et mål for succes. Det er dog ikke altid den bedste målestok.
Hvis der er tale om en enkel side med et nemt og forståeligt budskab, kan den udføre sit arbejde perfekt, men vise en høj afvisningsprocent. Er det en dårligt, hvis brugeren fik den viden, de ville have og derefter forlod siden tilfreds? Faktisk er det en god ting for brugeren.
Afvisningsprocent er ikke længere en selvstændig metric i GA4. I stedet kan du henvise til engagement rate, som måler procentdelen af kvalitetswebsitebesøg (igen ifølge GA4's definition af kvalitet).
Events
Her er en hurtig påmindelse i helikopterperspektiv om forskellene:
Hændelsessporing bruges i UA til at spore webstedshandlinger, der ikke nødvendigvis resulterer i en "successide" - fx en "Tak for din tilmelding"-side
Hvis du har en video på din landingsside, som du gerne vil vide, hvor mange får set, er det her "events" kommer ind i billedet. Du kan ikke nemt oprette en "Tak"-side som et standardkonverteringsmål efter at have fuldført den video.
UA giver dig mulighed for at give "events" en kategori, handling og etiket (det som du kender som category, action og label) for at give begivenheden en beskrivelse og kontekst. En hændelse tælles, når en handling udløses. For eksempel, hvis du har en video på landingssiden og sporer fuldførelser.
Med GA4 er mange ting automatisk et event, så mange ting behøver ikke en yderligere opsætning.
Her er en række automatisk registrerede events/begivenheder på en webshop:
En begivenhed I GA4's øjne er alt, hvad der kunne forestilles at være værd at måle.
Der er dog stadig mulighed for at oprette begivenhed gennem Google Tag Manager, hvis du savner nogle begivenheder - fx ovennævnte "klik på telefonlink"
Datastrømme vs. visninger
I UA var opbygningen "Konto" -> "Ejendommen & Apps" -> "Visninger". Mens ejendomme kunne dække over forskellige domæner og subdomæner tilknyttet din konto, kunne det enkelte websted have et uoverskueligt antal visninger. Fx forskellige visninger til forskellige sproglag, forskellige visninger for nationale, geografiske afgrænsninger eller visninger med og uden intern trafik.
I GA4 er alt det blevet erstattet med datastrømme, som kan findes i Admin > Datastrømme:
Strømme af data fra forskellige steder
For de flestes vedkommende er det knap så vigtigt, om man kalder det for "Datastrømme" eller "Visninger". Den interessante ting ved datastrømme til forskel fra visninger kommer først, hvis du både vil kigge på trafik fra hjemmeside og apps. Hvis din virksomhed også har en app, giver det rigtig meget mening at kigge på den samlede trafik, du får ind fra websites og apps.
Skal du have hjælp til at komme videre?
Selv når GA4 kører, som den skal, opstår der stadig mange spørgsmål. Hvordan får jeg sat Tag Manager op igen, så jeg kan måle på opkald og mails? Hvad er den nye kanal "Cross-network", der er dukket op? Hvor finder jeg alle de tal, jeg var vant til at finde? Osv osv..
Spørgsmålene er mange - men tøv ikke med at kontakte os for svar. Kig ind på kontaktsiden og tag fat i os allerede i dag.