Tekstannoncer er en af de mest effektive betal-per-klik annonceringsmetoder, og ifølge Clutch.co, foretrækker 55% af Googles besøgende tekstannoncer over shopping- og videoannoncer. Tekstannoncer, og specielt udvidede søgeannoncer (Expanded Text Ads - ETA), er essentielle i SEM-strategier. Nu bliver formatet udfaset, og endegyldigt udskiftet med Responsive Søgeannoncer (RSA). I det her blogindlæg kan du lære om forskellen på de to typer af tekstannoncer og hvorfor udvidede søgeannoncer bliver udfaset.
Hvad er ETA'er og Responsive søgeannoncer - RSA'er?
Udvide søgeannoncer har været standarden for tekstannoncering i Google siden deres indryk i 2016. De består af en URL som destination, tre overskrifter à 30 tegn per overskrift (hvoraf de to første er påkrævet), samt to 90-tegns beskrivelser. Her vælger man selv teksten, der skal stå til hvert søgeord, og ETA'er er derfor yderst nemme at sætte op.
ㅤ
Ligesom ETAer består Responsive søgeannoncer af overskrifter og beskrivelser. Den store forskel er dog, at RSA'er automatisk tester forskellige kombinationer af de overskrifter og beskrivelser, du har oprettet til dine annoncesæt. Baseret på AI og machine learning, lærer dine RSA'er så, hvilke kombinationer der fungerer bedst ud fra, hvem din målgruppe er. Ifølge Google kan man opleve en stigning på 7% flere konverteringer til samme pris pr. konvertering, når man skifter fra ETA til RSA med de samme beskrivelser og overskrifter.
Hvorfor udfaser Google ETA'er?
Afskaffelsen af udvidede søgeannoncer er et led i Googles automatisering- og annonceringsoptimering, der også indebærer Smart Bidding og Smart Creatives. Helt kort, så referer Smart Bidding til automatiseringen af budstrategier i Google Ads, med hjælp fra machine learning, for at forbedre konverteringsevnerne til en mindre pris. Selv begrunder Google udfasningen af ETA med, at 15% af alle søgninger hver dag er nye søgninger, som ikke er blevet søgt på før. Og netop derfor er implementeringen af automatisering, machine learning og AI essentielle værktøjer til at implementere den nye data løbende, og holde sig opdateret på forandringer i forbrugeradfærd og trends.
Hvad betyder det for mine tekstannoncer?
Selvom mange digitale annoncører bruger RSA i deres marketing mix, primært på grund af fleksibiliteten og automatisering af annonceoptimeringen, så har udvidede søgeannoncer længe været en darling i SEM-miljøet, og nogen PPC-troldmænd vil nok se denne opdatering som en frarøvelse af kontrol. Og det kan man egentlig godt kalde det, da det fjerner muligheden for at fastsætte enkelte overskrifter og beskrivelser til specifikke søgeord, hvilket kan have konsekvenser, hvis man arbejder indenfor meget specifikke felter, der kræver præcise og udførlige annoncer. Dog er det stadig muligt at "pinne", altså fastsætte, bestemte beskrivelser og overskrifter i placeringer, du selv vælger. Dog skal man forvente, at hvis man fastsætter beskrivelser og overskrifter i bestemte placeringer, kan det have en negativ indflydelse på annoncens beregnede annoncestyrke — dens "ad strength" — altså annoncens styrke, effektivitet og gennemtrængelighed.
Opdateringen træder i kraft fra den 30. Juni 2022, hvilket betyder at du ikke længere vil kunne oprette og redigere ETA'er efter denne dato. ETA'er oprettet før den 30. Juni 2022 vil dog fortsætte med at være aktive, og vil stadig vise konverteringer. For at forberede sig til den her opdatering, foreslår Google, at man inden den 30. juni 2022 har mindst én RSA i alle sine søgekampagner.
Kniber det med at fange din målgruppe med din Google Ads annonceopsætning? Er du i tvivl om, hvilken rolle Responsive Søgeannoncer skal spille i dit digitale marketingmix? Så tøv ikke med at kontakte os. Vi skal nok hjælpe din virksomhed i mål! 🥳✌️