Du gjorde det! Endelig er du nummer et over højest rangerede! Nu kan du læne dig tilbage og bare nyde stormen af kunder, der træder ind over din digitale dørtærskel.
Men i mellemtiden vil dine konkurrenter arbejde på højtryk for at overtage din position. Dine konkurrenter vil nu arbejde endnu mere og bruge endnu flere ressourcer, på at tage din position, hvis du ikke gør noget ved det.
Hvordan kan jeg forhindre det?
Heldigvis er der metoder, der kan holde dig flere skridt foran dine lumske konkurrenter og dermed beskytte din top placering i kundernes søgefelt.
Top-Spot plan
Her giver vi dig nemlig en top-spot plan, der indebærer 3 steps, til at sikre din top placering. Bemærk: Teknisk SEO spiller også en vigtig rolle for at beskytte din top rangering og din position generelt.
1. Gør dit indhold endnu bedre for links
Det er vigtigt at dit indhold på hjemmesiden er opdateret, hvor du hele tiden må finde måder at forbedre det på. Der er nogle specifikke fremgangsmåder, i forhold til indhold og links, der fastholder din øverste position samt giver dig endnu flere søgeord indenfor det samme indhold.
Først, analyserer du dine konkurrenters indhold og slå dem i deres eget spil. Dit indhold er allerede bedre end andres, men det betyder ikke, at dine konkurrenters indhold er ubrugeligt affald. Du kan opdatere dit indhold og dine søgeord ved at stille spørgsmål som:
- er der gode eksempler?
- indebærer siden gode, velformulerede taktikker og strategier?
- er indholdet visuelt tiltalende?
- indeholder siden grafer og diagrammer?
- er der gode argumenter?
- hvad indebærer kommentarerne? hvad handler de om?
- hvordan kan indholdet tages til næste niveau?
Dit indhold er allerede nummer et, da det indebærer den bedste information med links og brug af søgeord. Men det betyder ikke, at det ikke kan ændre sig, hvis du ikke holder indholdet opdateret.
Tilføj nye sektioner til dit indhold baseret på Google Search Console
Google Search Console kan hjælpe dig med at måle søgetrafikken på din hjemmesiden, måle effektiviteten, løse eventuelle problemer og fremhæve hjemmesiden i Googles søgeresultater. Derudover kan Google Search Console værktøjet fortælle dig, hvilke søgeord du skal bruge, når du har brug for at optimere dit indhold.
Her kan du se, hvordan du kan bruge det:
Først kigger du på GSC og derefter klik på præstation “performance”. '
Dernæst tilføjer du et side filter under “page” og så ”filter”, der indeholder dit URL link på det top-rangerede indhold.
Derefter klikker du på kolonnerne “Clicks” og “Impressions” foroven, og dernæst klik “Queries”.
Efterfølgende trykker du sorter efter “impressions” og søg efter de søgeord, der får mange visninger ved kun få klik, hvilket gør CTR lav.
Til sidst, brug disse søgeord til yderligere optimering samt ideer til nye sektioner og indhold. Du kan indimellem være så heldig, bare ved at bruge disse søgeord i enten en overskrift eller i dine paragraf tekster, at blive rangeret højere.
2. Bliv ved med at opbygge links og benyt samme markedsføring af dit indhold, men vær opmærksom på disse afgørende taktikker
Intet kan garantere en vedvarende top placering. Men ved at flytte fokus på at forbedre andre indlæg og indhold, kan du være foran dine konkurrenter. Det betyder dog ikke, at du skal glemme indholdet med topplacering.
Samtidigt med din nuværende metode for link opbygning, har vi nogle metoder du kan bruge, som du specifikt skal benyttes på top-rangeret indhold.
Du burde udspionere dine konkurrenters metoder ved brug af SEMrush backlink explorer. Som vi kiggede på før, arbejder dine konkurrenter på højtryk for at indhente din placering. Det banebrydende er, at du faktisk kan se alle deres bevægelser ved, at bruge SEMrush backlink-værktøjet på en anden måde end du plejer.
Du kender det allerede
Først, indtast en konkurrerende URL webadresse i søgefeltet.
Dernæst klikker du på backlinks i menuen til venstre, og klik derefter på fanen backlinks tab.
Derefter er den vigtigste del. Du markerer “new” og kun hold øje med de for nyligt opnåede backlinks, siden du selvfølgelig har gennemgået alle de tidligere brugte links.
Hvis du er lige så klog, som du selvfølgelig er, så bruger du denne metode på alle de konkurrerende links under dig i søgeresultaterne. Hver gang der fremkommer et nyt link af høj kvalitet, skal du tilføje det og nå ud til det samme websted. På den måde kan du hurtigt handle på nye muligheder for links, som dine konkurrenter helt ubevidst svinger med for næsen af dig.
Opsætning af brandovervågning
SEMrush Brand Monitoring værktøjet har mange gode formål, men det absolut uvurderlige ligger i muligheden for at holde din top position.
Du kan opsætte brandovervågning med formålet om at finde nye links og markedsføringsmuligheder.Find specifikke søgeord, som er omtalte på andre websteder til at nå ud til deres brugere, der er direkte relateret til dit indhold. Derudover er samarbejdspartnere, som deler indhold, der indeholder specifikke søgeord også en mulighed. Disse perspektiver er letanvendelige både til at linke og dele dit indhold, da de allerede har vist en form for interesse for indholdets emne.
Først, gå til Brand Monitoring værktøjet og opret et nyt projekt med dit top-position webadresse og titel.
Dernæst tilføjer du de primære søgeord og klik “start tracking”.
Derefter se på kolonnen “mentions” for at finde websteder og sociale mediekanaler, der kan hjælpe dig til at promovere dit indhold.
Efterfølgende skal kan du række ud til alle websteder eller personer, der nævner emner relateret til dit indhold. Det kan anbefales at gøre dette hver uge samtidigt med at opdatere og oprette nye links.
Hold øje med SERP’s for nye muligheder og links
Det er selvfølgelig åbenlyst at overvåge placeringer under dig, men det er samtidigt også vigtigt at søge nye muligheder og potentielle trusler. Det vigtigste er at overvåge forsiden hele tiden. Så hver gang du ser nye links med indhold, gå direkte til den første side. Det er vigtigt at du kigger igennem backlink for at tage deres links. Derefter tilføje dem til din liste over muligt indhold til at overvåge nye link muligheder.
3. Udfør eksperimenter til at optimere din organiske klik-rate
Som du allerede ved, er klikfrekvensen (CTR) en yderst vigtig placeringsfaktor. Hvis et andet websteds indhold eller link har en højere klikfrekvens, vil du være i høj risiko, for at blive overhalet. En sikker CTR for en top position ligger mellem 20% - 30%, hvilket gør det vigtigt at udføre eksperimenter på din SEO Title og Meta Description combo.
Vi har opstillet en proces til at udføre CTR eksperimenter:
Step 1: Analyser din CTR på dit indhold over de sidste 3 måneder.
Vi har lavet en hurtig oversigt over, hvordan du finder din CTR i Google Search Console. Det er meget enkelt, da du bare skal bare klikke på “performance” og så “average CTR”.
Derefter skal du filtrere rapporten for at vise klikfrekvensen for søgeordene. For at gøre dette, skal du tilføje et side filter “page filter” med din URL
Efterfølgende klikker du tilbage til forespørgsler “queries”, hvorved alle dine søgeord inklusiv klikfrekvensen for dit indhold, vil blive vist.
Step 2: Skriv en ny SEO Title eller Meta Description.
Når du udfører et CTR-eksperiment, er det meget vigtigt at ændre én ting ad gangen. Grunden til dette er, at hvis du ændrer både din SEO Title og Meta Description, vil det være usikkert, hvordan det vil påvirke din CTR. Derfor anbefaler vi at, starte med at eksperimentere med SEO Title og derefter Meta Description, når du har fundet den mest optimale klikbare titel.
Step 3: Sæt en tidsramme for dit eksperiment.
Den rigtige tidsramme for dine eksperimenter varierer afhængigt af, hvor meget trafik der er på din top-rangering. Eksempelvis hvis de vigtigste søgeord har omkring 1000 besøgende om dagen, vil ca. 2-3 dage give dig nok data. Hvorimod hvis trafikken er omkring 50 -100 pr. dag, kan du hellere vente 7-14 dage til at analysere dine data. Uanset tidsramme skal du sørge for at lave CTR-eksperimenter regelmæssigt, indtil du har nået et 30% interval.
Step 4: Analyser resultaterne i Google Search Console
Til at sammenligne din CTR i Google Search Console, skal du klikke på ”date filter”, derefter ”compare”, og så indsæt den forhenværende dato der korresponderer med tidsrammen for dit eksperiment.
Disse strategier er meget effektive, du behøver hverken at skille dig af med allerede implementerede strategier, samtidigt med at det ikke er særligt tidskrævende.